Figaro u Bubi

Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Gioacchino Rossini, Seviljski brijač

  • Gioacchino Rossini, SEVILJSKI BRIJAČ, red. Ozren Prohić; Robert Kolar (Figaro), Ivica Čikeš (Don Basilio), Zrinko Sočo (Grof Almaviva), Sarah Castle (Rosina), Bojan Šober (Bartolo)Seviljski brijač, komična opera u tri čina plodnoga talijanskog opernog skladatelja Gioacchina Rossinija (1792-1868), praizvedena je u Rimu veljače 1816. godine. Rossinijevo remek-djelo koje mu za života donosi slavu i imetak, i danas je njegovo najizvođenije djelo na svjetskim opernim pozornicama. Seviljski brijač omiljena je opera i riječke publike. Prvi je put u Rijeci predstavljena već 1846. u izvedbi putujuće kazališne družine. Poslije Drugoga svjetskog rata, po osnutku tadašnjeg Narodnog kazališta u Rijeci, Seviljski brijač premijerno je izveden 1947. pod ravnanjem maestra Borisa Papandopula, i otada je često na repertoaru te nacionalne operne kuće.

    Gioacchino Rossini, SEVILJSKI BRIJAČ, red. Ozren Prohić; Zrinko Sočo (Grof Almaviva) i Robert Kolar (Figaro)Seviljski brijač, posljednja ovosezonska operna premijera na sceni riječke Opere (9. svibnja), najavljivan kao suvremena predstava, pobudila je veliko zanimanje riječke publike. U tom smislu valja izdvojiti zanimljive i dinamične mizanscenske zamisli Ozrena Prohića, redatelja predstave i ravnatelja riječke Opere. Pokazao je stvaralačku svježinu i inventivnost, uživljavanje u dramski i glazbeni segment predstave te temeljit i sistematičan rad kako sa pojedincima tako i sa čitavim pjevačkim ansamblom, i nije bilo praznoga hoda. U nizu detalja, svakako je simpatičan režijski zahvat kada Figaro dolazi na scenu u staroj Volkswagenovoj Bubi, te u njemu, oko njega i na njemu pjeva čuvenu cavatinu, što je publika pozdravila burnim odobravanjem. Inventivan je bio i orkestralni intermeco u trećem činu u kojem kišu i oluju dočaravaju šetači s kišobranima, kojima kišobrane vitla i nosi nevidljivi vjetar. Kostimi Amele Vilić posuđeni su sa nedavne premijere sarajevske Opere, scenograf Dalibor Laginja i koreografkinja Snježana Abramović Milković poštivali su redateljske zamisli te dali efektne okvire odvijanja i tijeka radnje opere.

    Gioacchino Rossini, SEVILJSKI BRIJAČ, red. Ozren Prohić; Sarah Castle (Rosina), Zrinko Sočo (Grof Almaviva) i Robert Kolar (Figaro)U solističkoj podjeli nametnuo se riječki bariton mlađega naraštaja Robert Kolar, i dosad riječkoj publici poznat kao umjetnik respektabilnog glasovnog potencijala i u vidljivom umjetničkom usponu. Veliku i složenu naslovnu ulogu Figara - seviljskog brijača, Kolar je donio s posebnom muzikalnošću, prema potrebi modulirajući svoj lirski bariton, suverenošću i scenskom snalažljivošću te premda ponešto isforsiranim glasom u visinama, posve je opravdano za svoj nastup dobio dugi pljesak. Posebno je ovacijama ispraćen Kolarov zanosan zapjev poznate, no glede pjevačke tehnike i izgovora teksta teške arije Largo al factotum.

    Ulogu Rosine tumačila je šarmantna mezzosopranistica Sarah Castle iz Velike Britanije, umjetnica zamjetne pjevačke karijere, koja upravo u Rijeci prvi put pjeva Rosinu. Pokazala je sigurnost u nastupu te dobro školovanim glasom ostvarila lake i okretne kolorature i jasne visine. No, njezin je glas neujednačen, nedovoljna intenziteta i sonornosti te se gubio u prostoru, a budući da je svoje glavne arije pjevala smještena u dubini scene, ti su nedostaci bili još više izraženi, pa možemo ustanoviti da gošća iz Velike Britanije nije ispunila očekivanja.

    Gioacchino Rossini, SEVILJSKI BRIJAČ, red. Ozren Prohić; Sarah Castle (Rosina) i Bojan Šober (Bartolo)Ugodnim glasom i glumački imponirao je Zrinko Sočo kao grof Almaviva. Glasovno suveren bio je i Siniša Štork kao don Basilio, premda se osjetilo njegovo neiskustvo. Kako pjevački tako i osebujnom komikom i gestama, oduševio je iskusni bas Bojan Šober, koji je nastupom nasmijao publiku. Muški zbor Opere predstavio se kao uigran i zvučan ansambl, a pripremio ga je Igor Vlajnić. Predstava se izvodila na izvorniku s dobro sinkroniziranim prijevodom na ekranu iznad pozornice. Orkestar pod ravnanjem Nade Matošević pokazao se u dobroj formi i bio dinamički i agogički razrađen i dobro odabranih tempa. Stanovite ritmičke neusklađenosti valja zanemariti, a svakako istaknuti da je dirigentica uz redatelja Ozrena Prohića nasjzaslužnija za cjelokupan uspjeh ove razigrane, osuvremenjene i vizualno atraktivne operne premijere u Rijeci.

    Svima koji nisu uspjeli dobiti karte za premijernu izvedbu, a treba istaknuti da je kazalište bilo ispunjeno do posljednjeg mjesta, kažimo da će Rossinijev Seviljski brijač tijekom svibnja na sceni riječke Opere u različitim postavama naslovnih uloga biti prikazan još šest puta, pa predstavu, kako zbog glazbe i interpreta tako i zbog cjelokupnog umjetničkog i vizualnog dojma, svakako pogledajte.

    © Ramiro Palmić, KULISA.eu, 11. svibnja 2008



    Gioacchino Rossini
    SEVILJSKI BRIJAČ

    Dirigentica: Nada Matošević
    Redatelj: Ozren Prohić
    Scenograf: Dalibor Laginja
    Kostimografkinja: Amela Vilić
    Koreografija i scenski pokret: Snježana Abramović Milković
    Oblikovatelj svjetla: Deni Šesnić   

Piše:

Ramiro
Palmić

kritike