Figaro u Bubi
Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Gioacchino Rossini, Seviljski brijač
-
Seviljski brijač, komična opera u tri čina plodnoga talijanskog opernog skladatelja Gioacchina Rossinija (1792-1868), praizvedena je u Rimu veljače 1816. godine. Rossinijevo remek-djelo koje mu za života donosi slavu i imetak, i danas je njegovo najizvođenije djelo na svjetskim opernim pozornicama. Seviljski brijač omiljena je opera i riječke publike. Prvi je put u Rijeci predstavljena već 1846. u izvedbi putujuće kazališne družine. Poslije Drugoga svjetskog rata, po osnutku tadašnjeg Narodnog kazališta u Rijeci, Seviljski brijač premijerno je izveden 1947. pod ravnanjem maestra Borisa Papandopula, i otada je često na repertoaru te nacionalne operne kuće.
Seviljski brijač, posljednja ovosezonska operna premijera na sceni riječke Opere (9. svibnja), najavljivan kao suvremena predstava, pobudila je veliko zanimanje riječke publike. U tom smislu valja izdvojiti zanimljive i dinamične mizanscenske zamisli Ozrena Prohića, redatelja predstave i ravnatelja riječke Opere. Pokazao je stvaralačku svježinu i inventivnost, uživljavanje u dramski i glazbeni segment predstave te temeljit i sistematičan rad kako sa pojedincima tako i sa čitavim pjevačkim ansamblom, i nije bilo praznoga hoda. U nizu detalja, svakako je simpatičan režijski zahvat kada Figaro dolazi na scenu u staroj Volkswagenovoj Bubi, te u njemu, oko njega i na njemu pjeva čuvenu cavatinu, što je publika pozdravila burnim odobravanjem. Inventivan je bio i orkestralni intermeco u trećem činu u kojem kišu i oluju dočaravaju šetači s kišobranima, kojima kišobrane vitla i nosi nevidljivi vjetar. Kostimi Amele Vilić posuđeni su sa nedavne premijere sarajevske Opere, scenograf Dalibor Laginja i koreografkinja Snježana Abramović Milković poštivali su redateljske zamisli te dali efektne okvire odvijanja i tijeka radnje opere.
U solističkoj podjeli nametnuo se riječki bariton mlađega naraštaja Robert Kolar, i dosad riječkoj publici poznat kao umjetnik respektabilnog glasovnog potencijala i u vidljivom umjetničkom usponu. Veliku i složenu naslovnu ulogu Figara - seviljskog brijača, Kolar je donio s posebnom muzikalnošću, prema potrebi modulirajući svoj lirski bariton, suverenošću i scenskom snalažljivošću te premda ponešto isforsiranim glasom u visinama, posve je opravdano za svoj nastup dobio dugi pljesak. Posebno je ovacijama ispraćen Kolarov zanosan zapjev poznate, no glede pjevačke tehnike i izgovora teksta teške arije Largo al factotum.
Ulogu Rosine tumačila je šarmantna mezzosopranistica Sarah Castle iz Velike Britanije, umjetnica zamjetne pjevačke karijere, koja upravo u Rijeci prvi put pjeva Rosinu. Pokazala je sigurnost u nastupu te dobro školovanim glasom ostvarila lake i okretne kolorature i jasne visine. No, njezin je glas neujednačen, nedovoljna intenziteta i sonornosti te se gubio u prostoru, a budući da je svoje glavne arije pjevala smještena u dubini scene, ti su nedostaci bili još više izraženi, pa možemo ustanoviti da gošća iz Velike Britanije nije ispunila očekivanja.
Ugodnim glasom i glumački imponirao je Zrinko Sočo kao grof Almaviva. Glasovno suveren bio je i Siniša Štork kao don Basilio, premda se osjetilo njegovo neiskustvo. Kako pjevački tako i osebujnom komikom i gestama, oduševio je iskusni bas Bojan Šober, koji je nastupom nasmijao publiku. Muški zbor Opere predstavio se kao uigran i zvučan ansambl, a pripremio ga je Igor Vlajnić. Predstava se izvodila na izvorniku s dobro sinkroniziranim prijevodom na ekranu iznad pozornice. Orkestar pod ravnanjem Nade Matošević pokazao se u dobroj formi i bio dinamički i agogički razrađen i dobro odabranih tempa. Stanovite ritmičke neusklađenosti valja zanemariti, a svakako istaknuti da je dirigentica uz redatelja Ozrena Prohića nasjzaslužnija za cjelokupan uspjeh ove razigrane, osuvremenjene i vizualno atraktivne operne premijere u Rijeci.
Svima koji nisu uspjeli dobiti karte za premijernu izvedbu, a treba istaknuti da je kazalište bilo ispunjeno do posljednjeg mjesta, kažimo da će Rossinijev Seviljski brijač tijekom svibnja na sceni riječke Opere u različitim postavama naslovnih uloga biti prikazan još šest puta, pa predstavu, kako zbog glazbe i interpreta tako i zbog cjelokupnog umjetničkog i vizualnog dojma, svakako pogledajte.
© Ramiro Palmić, KULISA.eu, 11. svibnja 2008
Gioacchino Rossini
SEVILJSKI BRIJAČ
Dirigentica: Nada Matošević
Redatelj: Ozren Prohić
Scenograf: Dalibor Laginja
Kostimografkinja: Amela Vilić
Koreografija i scenski pokret: Snježana Abramović Milković
Oblikovatelj svjetla: Deni Šesnić
Piše:
Palmić