Metropolitan u Lisinskom
Ususret izravnim satelitskim prijenosima iz Metropolitana u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog
-
U subotu, 10. siječnja 2009. u 19 sati kreću izravni satelitski prijenosi iz Metropolitana u high-definition tehnologiji u Velikoj dvorani Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog. Tim povodom pobliže najavljujemo sve opere u ovosezonskom programu i njihove glavne izvođače.
Subota 10. siječnja u 19 sati
Giacomo Puccini: LA RONDINE (LASTAVICA)
Libreto: Giuseppe Adami prema Alfredu Mariji Willneru i Heinzu Reichertu
Praizvedba: Grand Théâtre de Monte Carlo, 27. ožujka 1917.
Glavne uloge ugledne žene sumnjiva morala Magde de Civry i mladoga Ruggera u kojega se istinski zaljubila, tumači karizmatični pjevačko-bračni par: rumunjska sopranistica Angela Gheorghiu (1965) i francuski tenor sicilijanskog podrijetla Roberto Alagna (1963). Angela Gheorghiu debitirala je 1990. u Cluju kao Mimì u La Bohème i iste godine pobijedila na međunarodnom pjevačkom natjecanju Belvedere. U vrh svjetske operne reprodukcije uvrstila se 1994. Violettom u Traviati u Covent Gardenu pod ravnanjem sir Georga Soltija. Nakon što je pobjedio na natjecanju Luciano Pavarotti, Alagna je debitirao 1988. u Glyndebourneu kao Alfredo u Traviati. Ovim dvjema europskim sopransko-tenorskim zvijezdama pridružuje se dvoje Amerikanaca: u ulozi bogatoga bankara Rambalda Fernandeza jedan od najvećih basova današnjice - Samuel Ramey (1942) i kao Magdina sobarica Lisette pobjednica Metropolitan Opera National Council Auditions 2005, Lisette Oropesa. Izvedbom ravna talijanski dirigent Marco Armiliato, koji je karijeru počeo 1989. ravnajući Donizettijevim Ljubavnim napitkom u Limi, Peru. Predstavu je postavio na scenu francuski redatelj Nicolas Joël (1953), izabran za ravnatelja pariške Opére od 2009. godine.
*****
Subota 24. siječnja 2009. u 19 sati
Christoph Willibald Gluck: ORFEO ED EURIDICE (ORFEJ I EURIDIKA)
Libreto: Raniero de' Calzabigi
Praizvedba: Burgtheater, Beč, 5. listopada 1762.
U vrlo hvaljenoj realizaciji Gluckova remek-djela nastupaju američke umjetnice i one koje su se u njemu oblikovale. Orfeja pjeva Stephanie Blythe, dobitnica ugledne nagrade zaklade Richarda Tuckera (Richard Tucker Foundation Award) 1999. Karijeru jednog od najcjenjenijih mezzosoprana današnjice počela je uskočivši umjesto Marilyn Horne u ulogu Gospođe Quickly u Falstaffu. Euridika je dvadesetosmogodišnja australska sopranistica Danielle de Niese, dosad najmlađa sudionica Studija za mlade umjetnike pri Metropolitanu. Profesionalno je počela nastupati još kao petnaestogodišnjakinja u Operi u Los Angelesu. Amora pjeva Heidi Grant Murphy, koja je debitirala u Metu 1989. godine.Dirigent je James Levine (1943), od 1973. glavni dirigent Meta, od 1976. muzički direktor, a od 1986. prvi umjetnički ravnatelj. Predstavu je na scenu postavio poznati plesač suvremenog plesa, koreograf i u povijesti Metropolitana prvi put u ulozi redatelja, Mark Morris (1956). Za nas je posebno zanimljivo da se u produkciji opere u Metropolitanu 1970. kao redatelj i koreograf predstavio Milko Šparemblek te da je Orfeja u Metropolitanu pjevala Ruža Pospiš-Baldani.
*****
Subota, 7. veljače 2009. u 19 sati
Gaetano Donizetti: LUCIA DI LAMMERMOOR
Libreto: Salvatore Cammarano prema romanu Lammermoorska nevjesta sir Waltera Scotta
Praizvedba, Teatro San Carlo, Napulj, 26. rujna 1835.Luciju di Lammermoor pjeva operna megazvijezda današnjice, ruska sopranistica Anna Netrebko (1971), Edgarda di Raveswooda meksički tenor Rolando Villazón (1972). Traviata na Salzburškim svečanim igrama 2005. lansirala ih je u sam vrh opernih zvijezda današnjice. Anna Netrebko debitirala je kao Susanna u Mozartovu Figarovu piru u Marijinskom teatru u Petrogradu pod ravnanjem Valerija Gergijeva, koji je postao njezin vokalni mentor. Jedan od najpoznatijih lirskih tenora današnjice, Villazón, nakon školovanja u Meksiku i nekoliko nagrada na tamošnjim natjecanjima, u Europi je prvi put nastupio 1999. u Genovi kao Des Grieux u Massenetovoj Manon. Lucijina brata lorda Enrica Ashtona pjeva poljski bariton Marius Kwiecien (1972), koji je debitirao 1993. u Krakowu kao Eneja u operi Didona i Eneja Henryja Purcella. Najmlađi među solistima jest ruski bas Ildar Abdrazakov (1976) u ulozi Raimonda. Debitirao je 1988. u Marijinskom teatru kao Figaro u Mozartovu Figarovu piru.
Predstavu je postavila na scenu američka redateljica, dobitnica mnogih uglednih nagrada, Mary Zimmerman. Za nas je Lucia di Lammermoor u Metropolitanu posebno zanimljiva, jer je to bila prva izvedba za javnost na otvorenju te operne kuće 1883. i u njoj je nastupao kralj baritona Josip Kašman. Izvedbom ravna talijanski dirigent Marco Armiliato.
*****
Subota, 7. ožujka 2009. u 19 sati
Giacomo Puccini: MADAMA BUTTERFLY (MADAME BUTTERFLY)
Libreto: Giuseppe Giacosa i Luigi Illica prema istoimenoj drami Davida Belasca i pripovijetki Pierrea Lotija Madame Chrysanthème (Gospođa Krizantema)
Praizvedba: Teatro alla Scala, Milano, 17. veljače 1904.
U naslovnoj ulozi gospođe leptirice nastupit će čileanska sopranistica Cristina Gallardo-Domâs. Debitirala je 1990. u Santiagu kao Cio-Cio-San i posvetila se opusu Giacoma Puccinija. Sudionica je premijere ove realizacije Madame Butterfly na otvorenju sezone 2006/2007. u kojoj je Peter Gelb postao glavni ravnatelj Metropolitana. I njezin partner u ulozi Pinkertona, talijanski tenor Marcello Giordani, sudionik je premijere. Jedan od najslavnijih lirico spinto tenora današnjice, Giordani je debitirao 1986. na festivalu u Spoletu kao Vojvoda od Mantove u Rigolettu. Dvije godine poslije u Scali je pjevao Rodolfa u La Bohème i njegova svjetska karijera je počela. Repertoar mu je vrlo raznolik, od Arnolda u Rossinijevu Guillaumeu Tellu preko ranog talijanskog belkanta i francuskog romantičnog repertoara do Verdija, Puccinija i Giordanova Andree Chéniera. Uloge Suzuki i Sharplessa povjerene su američkim umjetnicima – Mariji Zifchak, koja ju je pjevala i na premijeri, te baritonu Dwayneu Croftu, dobitniku nagrade zaklade Richarda Tuckera 1996.Dugogodišnji muzički direktor Houston Grand Opere, Patrick Summers, poznat je kao dirigent iznimno širokog repertoara, od baroka do naših dana. Čest je gost Metropolitana pa mu je pripala čast sudjelovati na otvorenju ove, 125. sezone (Anniversary Gala). Prvi susret s operom engleskog filmskog redatelja, dramskog pisca i scenarista, dobitnika Oscara 1996. za režiju Engleskog pacijenta, Anthonyja Minghelle (1954-2008) bio je upravo s operom Madame Butterfly. U rujnu 2006. predstavio je u Metropolitanu svoje viđenje popularne Puccinijeve opere, koje je izazvalo veliko zanimanje.
*****
Subota, 21. ožujka 2009. u 18 sati
Vincenzo Bellini: LA SONNAMBULA (MJESEČARKA)
Libreto: Felice Romani
Praizvedba: Teatro Carcano, Milano, 6. ožujka 1831.Aminu pjeva francuska sopranistica Natalie Dessay (1965). Nakon što se u djetinjstvu bavila baletom i glumom, posvetila se glazbi i svoj lijepi lirsko-koloraturni sopran izbrusila u jedan od najvažnijih u današnjem opernom svijetu, u koji ju je lansirala Olympia u Hoffmannovim pričama 1992. u pariškoj Opéri Bastille u režiji Romana Polanskog. Po pjevačko-tehničkim kvalitetama, najočitijima u Rossinijevim operama i onima ranog talijanskog belkanta Bellinija i Donizettija, svjetski tenor broj jedan danas je Peruanac Juan Diego Flórez (1973). Njegova blistava karijera lirsko-koloraturnog tenora počela je 1996. na Rossinijevu festivalu u Pesaru kad je kao 23-godišnjak uskočio umjesto oboljelog Brucea Forda u iznimno zahtjevnu ulogu Corradina u operi Matilde di Shabran, postavši nezamjenjiv tumač Rossinija. Za Elvina u Mjesečarki u Scali 2001. dobio je nagradu časopisa Opera kao najbolji tenor (Migliore tenore). I talijanski bas Michele Pertusi (1965), tumač grofa Rodolfa, danas je jedan od najboljih, ako ne i najbolji basovski interpret Rossinija. Dobitnik je, kao i Flórez, nagrade Rossini d' oro Festivala u Pesaru. S vremenom je proširio repertoar pa uz Rossinija i Mozarta pjeva Bellinija i Donizettija, a čak je 2005. dobio nagradu Grammy za snimku Verdijeva Falstaffa.
Dirigent je Talijan Evelino Pidò. Predstavu je postavila na scenu američka redateljica Mary Zimmerman.
*****
Subota, 9. svibnja 2009. u 18.30 sati
Gioachino Rossini: LA CENERENTOLA (PEPELJUGA)
Libreto: Jacopo Ferretti prema Charlesu Perraultu
Praizvedba: Teatro Valle, Rim, 25. siječnja 1817.
U središtu pozornosti je interpretkinja Angeline – letonska mezzosopranistica Elīna Garanča (1976), danas jedna od vodećih umjetnica operne scene. Nakon usavršavanja u Beču i Sjedinjenim Američkim Državama, profesionalnu je karijeru počela u Meiningenu, a međunarodni ugled stekla 2003. ulogom Anija u operi La Clemenza di Tito (Titus) na Salzburškim svečanim igrama pod ravnanjem Nicolausa Harnoncourta. Posebno se ističe kao rosinijevski koloraturni mezzosopran. Rossini je autor u kojemu interpret Don Ramira, mladi tenor iz Ohia Lawrence Brownlee postiže najveće uspjehe. Dobitnik Metropolitan Opera National Council Auditions 2001, debitirao je 2002. u Operi u Virginiji kao Almaviva u Seviljskom brijaču. Dobitnik je nagrade zaklada Richard Tucker i Marian Anderson 2006. Tri duboka muška glasa, tri bas-baritona, također su specijalisti za Rossinija. To su Talijani Simone Alberghini u ulozi Dandinija i Alessandro Corbelli (1952) kao Don Magnifico te kanadski bas-bariton John Relyea kao Alidoro.Specijalist za izvedbu Rossinijeve glazbe je i dirigent Maurizio Benini. Redatelj je Cesare Lievi.
© Marija Barbieri, KULISA.eu, 21. prosinca 2008.