Vizualno maestralno uz domaće glazbene snage
70. Splitsko ljeto, 15. srpnja – 14. kolovoza 2024.: Carl Orff, Carmina Burana, dir. Ivan Hut, red. Michał Znaniecki, Peristil, 15. srpnja 2024.
-
Jubilarno 70. Splitsko ljeto otvoreno je monumentalnim glazbenim djelom Carla Orffa, Carminom Buranom. Iako je ta pozicija gotovo uvijek rezervirana za operu, i to najčešće Verdijevu, ovaj je blagi programski zaokret dobrodošao i publici, a i izvođačima.
Poljski operni redatelj Michał Znaniecki režiju kantate posve je uspjelo oblikovao prema prostoru Peristila. Za dirigentskim pultom prvi je put na Splitskom ljetu bio Splićanin Ivan Hut. Za scenografiju je bio zadužen Luigi Scoglio, a za fantastičnu kostimografiju Magdalena Dabrowska. Zbor je pripremio Veton Marevci.
Neizostavan kontekst turizma tako se upleo i u ovu izvedbu i od pozornice napravio scenu iz muzeja kojom su za vrijeme uvertire šetali kako turisti, tako i muzejski artefakti. Premda je peristilska pozornica poprilično prostorno ograničena, scenska rješenja nisu bila predvidljiva. Tako je za vrijeme iščekivanog broja O Fortuna zbor počeo okruživati orkestar te tako razlio i proširio prostor pozornice. Ono što je uslijedilo bila je igra sna i jave u zanimljivom redateljskom rješenju koje je htjelo povezati 24 pjesme koje čine Carminu Buranu. Glavnu ulogu u prenošenju poruka imao je zbor koji je u ovoj izvedbi funkcionirao poput starogrčkog kora koji komentira radnju. Posebno su uspješni bili kostimi: žene su izgledale poput karijatida, a muškarci poput rimskih vojnika. Oglavlja koja su imitirala kamen podigla su cijelu kostimografiju na neku drugu razinu i savršeno se stopila s ambijentom prostora.
Bariton Ljubomir Puškarić u ulozi turističkog vodiča svoju je ulogu iznio sigurno i s lijepom dikcijom, premda ga je prečesto orkestar zvukovno nadjačao. Pravu je senzaciju na sceni izazvao kontratenor Franko Klisović. Po svojoj ulozi morao je začarati zborski puk, a uvjerljivošću i uživljenošću u izvedbu, začarao je i publiku. Bio je pravi odmor čuti poljsku sopranisticu Marcelinu Román zvonkog i jasnog, čistog tona. Doduše, nedostajalo joj je malo osobitosti i vlastitosti koja bi možda prouzrokovala da nas zapanji. Ipak, najveći pjevački dio partiture iznio je zbor koji je bio uvježban. Ipak, pročitanoj partituri i posloženim bojama nedostajalo je uživljenosti i dikcije, jednostavno glazbeno nisu bili uvjerljivi. To im se ne može zamjeriti kada se u obzir uzmu uvjeti u kojima su nastupali. Prekrasni, ali odveć teški i zagušljivi kostimi nikako ne stoje uz preporuke liječnika da se ljeti nosi prozračna odjeća prirodnih materijala. Premda je niti sat vremena izvedbe mnogo kraće od dugačkih opernih naslova na koje su izvođači navikli, i ovih sat vremena može se pretvoriti u pravu patnju. Možda bi bilo lakše kada bi za izvedbe poput ove izvođači bili dodatno stimulirani. Što nije slučaj.
Orkestar je pak pod dirigentskom palicom Ivana Huta zvučao moćno i uglavnom ujedinjeno. Nedostajalo je izrađenosti, posebno kada je riječ o odnosima glasnoće. Maestro koji je i sam instrumentalist vodio je orkestar gracioznim i ponekad suviše minimalnim kretnjama pa se doimalo da je orkestar prepušten sam sebi. Ne možemo pobjeći od dojma da je nedostajalo promišljanja o odnosu jačine pjevača i orkestra koji je prečesto nadjačavao. Taj se problem doduše može pripisati i izazovnoj pozornici koja pjevače neminovno stavlja u inferiorniji zvukovni položaj.
Na prvi pogled, doimalo se da je premijera jubilarnog 70. Splitskog ljeta zbilja maestralna. Što se vizualnog aspekta tiče, bolje nismo gledali već dugo. Isto se ne može reći i za glazbeni dio, kojemu je nedostajalo još malo pedantnog rada. Ipak, treba zapljeskati izvođačima koji su mahom domaće snage i u koje ulažemo mnogo nade veseleći se praćenju njihovih budućih angažmana u splitskom teatru.
© Petra Crnčević, KLASIKA.hr, 1. rujna 2024.
Carl Orff, Carmina Burana
Dirigent: Ivan Hut
Redatelj: Michał Znaniecki
Scenograf: Luigi Scoglio
Kostimografkinja: Magdalena DabrowskaSolisti:
Marcelina Román, sopran
Franko Klisović, tenor
Ljubomir Puškarić, baritonOrkestar, Zbor i Balet HNK Split
Dječji zbor Glazbene škole Josip Hatze, zbor pripremila Nela Bujas Trpković