Vedra i mladenačka predstava idealna za djecu i mlade
HNK Split: Wolfgang Amadeus Mozart, Čarobna frula, dirigenti Hari Zlodre i Veton Marevci, redateljica Marta Tutiš, adaptirana skraćena verzija
-
U petak, 20. listopada, u Hrvatskom narodnom kazalištu u Splitu premijerno je izvedena adaptirana inačica Čarobne frule Wolfganga Amadeusa Mozarta i libretista Emanuela Schikanedera, kao prva ovosezonska operna premijera te kazališne kuće. Izvedba je to koja je po mnogočemu bila posebna i od osobite važnosti kako za splitski teatar, tako i za njihova partnera u ovomu projektu – Umjetničku akademiju Sveučilišta u Splitu. Naime dugo, brižno i pažljivo pripreman studentski projekt Odsjeka za solo pjevanje splitske Akademije prerastao je u suradnji sa splitskim kazalištem u pravu glazbeno-scensku poslasticu koja je još jednom upozorila na izuzetno bogatstvo i raskoš pjevačkih talenata koji stasaju u gradu pod Marjanom.
Premda je splitska Opera i do sada u svojim programima rado, s razlogom i s punim pravom davala priliku splitskim studentima pjevanja, prvi je ovo projekt u kojemu su akademci, uz svoje mlade kolege pjevače iz kazališta željne ozbiljnih i izazovnih umjetničkih zadataka, bili glavni protagonisti, u doslovnom i prenesenom značenju. Danu priliku mladi su umjetnici objeručke prihvatili te uz stručno vodstvo svojih iskusnih mentora samouvjereno, profesionalno i srčano ispunili povjerene im zadaće.
Fantastičan Mozartov Singspiel, u kojemu su majstorski isprepleteni pjevani i govoreni dijelovi, bio je izvanredno podatan materijal za umjetničku igru, istraživanje, kreaciju. Ostaje zato mali žal za sjajnim glazbenim brojevima koji su isključeni iz adaptirane inačice toga briljantnoga djela čiju adaptaciju potpisuje dirigent Hari Zlodre, koji je i ravnao premijernom izvedbom. Mozartova dvočinka prema njegovoj je ideji sažeta u glazbeni igrokaz u trajanju od nešto više od sat i po vremena, s govorenim dijelovima prevedenima s njemačkoga na hrvatski jezik. Premda prekrojena i dobrano okresana, donijela je dašak Mozartove genijalnosti na splitske kazališne daske i, vjerujemo, označila početak prijeko potrebnoga i dobrodošloga repertoarnoga i produkcijskoga zaokreta u splitskoj Operi. Iako razumijemo i one koji su stava da ovakvi projekti svakako zaslužuju mjesto u programu splitskoga kazališta, ali nikako pod etiketom operne premijere, držimo da je eventualna umjetnička šteta zanemariva u odnosu na sve ono dobro što je ovaj projekt donio kako u umjetničkom, tako i u pedagoškom smislu. Potvrdila je to i reakcija prepunoga teatra koji je tijekom cijele izvedbe bodrio izvođače i s ushitom nagradio njihovo postignuće višeminutnim ovacijama.
Redateljica Marta Tutiš sa svojim je timom: scenografkinjom i kostimografkinjom Tinom Vukasović Đaković, suradnicom za scenski pokret Elenom Nikolaevom, oblikovateljem svjetla Srđanom Barbarićem i oblikovateljem videa Darkom Škrobonjom stvorila dinamičnu, zanimljivu, toplu, konciznu i koherentnu predstavu kojoj je mjestimice nedostajalo vizualne privlačnosti (osobito u njezinoj prvoj polovini).
Svi pjevači redom – kako oni u premijernoj postavi, tako i oni u repriznim izvedbama, potpuno su predano i duboko uronili u bajkovit, magičan svijet u kojemu protagonisti tragaju za ljubavlju i prosvjetljenjem. Nisu nam ponudili samo lijepo i dotjerano pjevanje, nego i suvisle, promišljene i dopadljive kreacije svojih likova. Svatko je dao koliko je god znao i umio. Svakako valja izdvojiti glumački i pjevački zreo, uvjerljiv i siguran nastup Bože Župića u ulozi Sarastra. Jednako tako, zapažen je nastup ostvario i Matija Škiljo, spretno portretirajući Papagena, humorističnog i prizemnog osobenjaka koji je više zainteresiran za životne užitke nego za visoke ideale kojima streme ostali likovi u operi. Na svoj veliki glasovni potencijal pažnju je skrenula Maja Andrijolić kao Pamina, a u izvedbi iste uloge u drugoj je podjeli lakoćom i prirodnošću nastupa osvajala Mia Gazdović. U maniri ponajboljih profesionalaca s dugogodišnjim umjetničkim iskustvom nastupile su kao Tri dame Branka Pleština Stanić, Đina Vučković i Dora Jana Klarić. Razigrani su i vokalno uigrani bili i Leona Sever, Vita Vrekalo i Mihovil Peko kao Tri dječaka. Ulogom Kraljice noći publiku je oduševila Tina Matković, osobito se svidjevši u izvedbi čuvene arije iz 2. čina Der Hölle Rache. Ne manje vrijedne nastupe ostvarili su i Bože Jurić Pešić, Tea Požgaj i Vladimir Garić, a svojim su glumačkim nastupom uspjehu predstave doprinijeli Davor Pavić i Stipe Gugić.
Orkestar splitske opere kojim je, kako je rečeno, upravljao dirigent Hari Zlodre, pružao je solidnu podršku mladim solistima na sceni, a tek povremeno je u muziciranju nedostajalo više kompaktnosti, sigurnosti i preciznosti, osobito na mjestima promjene metra i tempa.
Uz čestitke svim izvođačima, izrazimo i nadu da će ova vedra i mladenačka predstava još dugo ostati na programu splitskoga kazališta kao sjajna ulaznica djeci i mladima u začuđujuće bogat svijet operne umjetnosti.
© Marijo Krnić, KLASIKA.hr, 28. studenog 2023.
Piše:

Krnić