Jedinstven glas velike dramatske izražajnosti

Biserka Cvejić (Krilo Jesenice pokraj Omiša, 5. studenoga 1923. – Beograd 7. siječnja 2021.): 100. godišnjica rođenja

  • Biserka Cvejić (Krilo Jesenice pokraj Omiša, 5. studenoga 1923. – Beograd 7. siječnja 2021.)Čudnim stjecajem okolnosti naše velike mezzosopranistice, osim Ruže Pospiš-Baldani, rođene su u godini koja završava na 3 – 1913. Gjurgja Milinković i Marijana Radev, 1923. Nada Puttar-Gold i Biserka Cvejić, 1933. Majda Radić, 1943. Dunja Vejzović. Prisjetit ćemo se druge mezzosopranistice koja je rođena prije stotinu godina – Biserke Cvejić.

    Biserka Cvejić bila je jedinstven glas među našim velikim mezzosopranima. Ujednačenost glasa u cijelom velikom opsegu, savršena muzikalnost, sjajan visoki registar, smisao za oblikovanje belkantističke fraze, uzoran legato, velika dramatska izražajnost – to su kvalitete naše umjetnice koje su je dovele do najvećih svjetskih pozornica: Bečke državne opere, Scale, Metropolitana, Arene u Veroni, Covent Gardena.

    Život i karijera Biserke Cvejić sve su prije nego svakodnevni. Rođena je 5. studenoga 1923. u malome mjestu Krilu Jesenice pokraj Omiša u siromašnoj obitelji koja je krenula trbuhom za kruhom u Belgiju kad je ona bila četverogodišnja djevojčica. Otac joj je bio rudar u predgrađu Liègea, a majka je kuhala za rudare. Prvi jezik kojim je govorila bilo je čakavsko narječje, a prvu naobrazbu stekla je na francuskom koji je smatrala svojim materinjim jezikom. Otac joj je poginuo za vrijeme Drugoga svjetskog rata, a ona je nakon rata osjetila želju da vidi svoju domovinu. No umjesto u Dalmaciju, UNRINIM vagonom stigla je u Beograd. Susrela se s prijateljicom iz Belgije koja je pjevala u kulturno-umjetničkom društvu Ivo Lola Ribar. Ostala je kod prijateljice sedam godina, zaposlila se kao tumač francuskog jezika i na prijateljičin nagovor upisala se na Muzičku akademiju.

    Biserka Cvejić (Carmen), Georges Bizet, <em>Carmen</em>, Narodno pozorište, Beograd, 1960.Bez ikakvoga prethodnoga glazbenog školovanja, ali s lijepim glasom i nepogrešivom muzikalnošću Biserka Katušić upisala se u razred profesora Josipa Rijavca, bivšeg višegodišnjeg prvaka zagrebačke, berlinske i praške Opere. Veliki pjevač i veliki pjevački znalac, Rijavec je na najljepši način razvio njezine prirođene kvalitete, usmjerio je ne samo pjevački nego i životno, razvijao njezin interpretativni dar i usadio joj profinjen umjetnički ukus. Stjecajem okolnosti kod njega je upoznala mladoga tenora, budućega poznatog otorinolaringologa i uglednog fonijatra Duška Cvejića i za njega se udala. Na scenu je prvi put stupila 1950. kao Maša u Pikovoj dami, a pri kraju sezone pjevala je Svećenicu u Aidi. Članica beogradske Opere postala je 1951. Prva veća uloga bila joj Mercedes u Carmen u siječnju 1952. Slijedilo je nekoliko srednjih uloga i 12. ožujka 1954. službeni debi kao Charlotta u Wertheru na premijeri Massenetove opere – njezina diplomska predstava.

    Sad su već svi bili uvjereni da je “s ovim kvalitetama debi Biserke Cvejić u ulozi Lotte i ovo prvo ‘vatreno krštenje’ na planu velike uloge bio nesumnjiv uspjeh koji joj otvara široke vidike budućeg umjetničkog razvitka”,  kako čitamo u jednom osvrtu. I bio je. Toga je bila svjesna i zagrebačka publika kad se u toj ulozi 24. ožujka 1956. predstavila u Zagrebu.

    Biserka Cvejić (Dalila), Camille Saint-Saëns, <em>Samson i Dalila</em>, Splitske ljetne priredbe, 1961. No prvi susret zagrebačke publike s njom bio je u rujnu 1953. na gostovanju ansambla beogradske Opere u dvjema malim ulogama u Konzulu Giancarla Menottija a zatim na koncertu u siječnju 1956. u Hrvatskome glazbenom zavodu. Pjevala je Didonu u operi Didona i Eneja Henryja Purcella (1659-1695). Bila je to antologijska izvedba ostvarena uz Komorni orkestar Radio Zagreba pod ravnanjem velikog violončelista Antonija Janigra  koja se izvela u kolovozu i na Dubrovačkim ljetnim igrama. 

    U međuvremenu je Biserka Cejić sudjelovala u snimkama Evgenija Onjegina, Pikove dame i Kneza Igora koje je beogradska Opera pod ravnanjem Oskara Danona i Krešimira Baranovića godine 1955. snimila za gramofonsku tvrtku DECCA. Veliki trenutak u njezinoj karijeri bila je princeza Eboli na premijeri Verdijeva Don Carlosa u beogradskoj Operi u prosincu 1955. Ta iznimno zahtjevna mezzosopranska uloga postat će tako reći njezin zaštitni znak, naravno, uz Amneris. Samo u Bečkoj državnoj operi pjevala ju je 28 a u Metropolitanu pet puta.  

    Biserka Cvejić (Amneris), Giuseppe Verdi, <em>Aida</em>, HNK u Zagrebu 1971. Uz Princezu Eboli sezona 1956./1957. donosi drugu važnu kreaciju Biserke Cvejić – u siječnju 1957. prvi put pjeva Amneris u Aidi. S Amneris na Splitskim ljetnim priredbama 1959. počela je njezina svjetska karijera. Tada je nastupila i u Verdijevu Requiemu. Slušao ju je dirigent Kurt Adler, nazvao intendanta Metropolitana Rudolfa Binga i ugovorio nastup u Metropolitanu. Audicija u Bečkoj državnoj operi pribavila joj je još prije, 4. listopada 1959., prvi nastup u njoj, naravno, u ulozi Amneris, kad je zamijenila oboljelu Giuliettu Simionato. Oba puta Aidu je pjevala Birgit Nilsson. Zatim ju je Bečka državna opera pozvala da u rujnu 1960. otpjeva Eboli. I počelo je njezino dvadesetogodišnje članstvo u Bečkoj državnoj operi.

    U Bečkoj državnoj operi Biserka Cvejić ostvarila je 25 uloga i 370 nastupa. Najviše je pjevala Preziosillu u operi Moć sudbine 48 puta. Svojemu verdijanskom repertoaru dodala je Carmen kojoj je vratila eleganciju gipkog visokog registra. Njezina kreativnost dolazila je do punog izražaja, a poseban šarm davao je savršen francuski  jezik. Pjevala ju je 38 puta. Nastupala je u repertoaru raspona od Ottavije u Krunidbi Popeje Claudija Monteverdija do Hipolite na premijeri opere San ljetne noći Benjamina Brittena, uz neke uloge u Wagnerovim i Straussovim djelima. Godine 1979. dobila je naslov Komorne pjevačice – Kammersängerin.

    Biserka Cvejić (Giulietta), Jacques Offenbach, <em>Hoffmannove priče</em>, Metropolitan, 1964.Biserka Cvejić (Eboli), Giuseppe Verdi, <em>Don Carlo</em>, Metropolitan, 1965.

    Splitske ljetne priredbe 1961. donijele su još jednu lijepu ulogu Biserke Cvejić kojom će se poslije potvrditi u hramu opere, milanskoj Scali – Dalilu u Saint-Saënsovoj operi Samson i Dalila. Sa Shirley Verrett dijelila je ulogu u premijernoj produkciji opere 1970. pod ravnanjem Georgesa Prêtrea. U istoj je ulozi nastupala i sljedeće godine. Smatra se da su ona i rumunjska mezzosopranistica Viorica Cortez bile najbolje Dalile sedamdesetih godina.

    Kad se kao već afirmirana svjetska umjetnica na vrhuncu svih svojih glasovno-pjevačkih i interpretativnih mogućnosti Biserka Cvejić pojavila na sceni zagrebačke Opere 23. ožujka 1962. kao Eboli bila je to večer nezapamćenog slavlja. Ugledni kritičar Nenad Turkalj nazvao ju je jugoslavenskom Giuliettom Simionato, a slavna talijanska mezzosopranistica smatra se najvećim mezzosopranom druge polovice 20. stoljeća. Ako se to može reći, još je više bio oduševljen njezinom Carmen.

    Biserka Cvejić (Amneris) i Leontyne Price (Aida), Giuseppe Verdi, <em>Aida</em>, Metropolitan, 1964.Najveći uspjesi Biserke Cvejić možda su povezani uz Metropolitan. Prvi nastup u Metu u ulozi Amneris 14. travnja 1961. popratili su vrlo lijepi osvrti. Novine New York Herald Tribune pisale su: “Glas Biserke Cvejić snažan je i ima posebnu toplinu. Ona je pjevački i glumački iskoristila sve mogućnosti koje pruža uloga Amneris. Njezina je kreacija divna, glasovno i interpretativno. Toliko je dominirala scenom da je praktički 'ukrala' predstavu Birgit Nilsson, koja je pjevala naslovnu ulogu Aide." Amneris je Biserka Cvejić u karijeri najčešće pjevala – 150 puta, ona joj je donijela nastup 1968. i 1969. kao prvoj strankinji u Aidi u Areni u Veroni. Pjevala ju je na jubilarnoj stotoj izvedbi opere 8. srpnja 1968., s njom je prokrčila sebi put u najslavnije operne kuće u kojima je nastupala – Bečkoj državnoj operi i Metropolitanu, s njom je 8. siječnja 1977. u Zagrebu proslavila 25. obljetnicu umjetničkog djelovanja, nešto ranije s ansamblom Opere gostovala u Pragu, s njom se oprostila od pozornice dvije godine poslije.  Kao Amneris nastupila je na svečanoj predstavi opere u HNK-u u Zagrebu u povodu stote obljetnice premijere i sedamdesete godišnjice Verdijeve smrti, 19. prosinca 1971. Predstave Trubadura i Aide u zagrebačkoj Operi sedamdesetih godina prošloga stoljeća u kojima su nastupale Ljiljana Molnar-Talajić i Biserka Cvejić zacijelo ulaze u vrhunce hrvatske operne reprodukcije svih vremena.

    Biserka Cvejić ostala je povezana s Metropolitanom do kraja 1967. godine. Nastupila je ukupno 53 puta. Jedan od tih je završni oproštajni koncert od stare zgrade Metropolitana 16. travnja 1966. Pjevala je s glasovitom francuskom sopranisticom Regine Crespin duet Gioconde i Laure.

    Biserka Cvejić (Kneginja de Bouillon), Francesco Cilea, <em>Adriana Lecouvreur</em>, Metropolitan, New York, 1963.Nova zgrada Metropolitana službeno je otvorena 16. rujna 1966. praizvedbom opere Antonije i Kleopatra suvremenog američkog skladatelja Samuela Barbera. Prva, repertoarna predstava, bila je 22. rujna – nova produkcija Gioconde. Biserka Cvejić pjevala je Lauru uz Renatu Tebaldi, Franca Corellija, Cornella McNeila i Cesarea Siepija pod ravnanjem Fausta Cleve. Ta je izvedba objavljena na CD-u. Na CD-u je objavljena i Cileina Adriana Lecouvreur iz 1963. godine. Uz Biserku Cvejić pjevali su Renata Tebaldi i Franco Corelli.

    Šezdesetih i sedamdesetih godina prošloga stoljeća, dok se l978. nije povukla sa scene, Biserka Cvejić bila je vrlo traženi svjetski mezzosopran, pogotovo u operama njezina omiljenog skladatelja – Giuseppea Verdija. Amneris je pjevala redovito na Splitskim ljetnim priredbama i postala gotovo njihovim zaštitnim znakom. Gostovala je među ostalim u Teatru Massimo u Palermu, Münchenu i 1962. u Covent Gardenu. Kao Eboli u rujnu 1967. gostovala je u Tokiju na turneji ansambla Rimske opere. U Areni Sferisterio u Macerati 1971. bila je Azucena, na Dubrovačkim ljetnim igrama, Splitskom ljetu i u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog u Zagrebu te na gostovanjima s Ljiljanom Molnar-Talajić i Franjom Petrušancem pod ravnanjem Lovre pl. Matačića pjevala je u Verdijevu Requiemu. U Teatru San Carlo u Napulju nastupala je 1968. kao Azucena, 1969. kao Amneris, pa opet 1971. kao Azucena. U Teatru San Carlo u travnju i svibnju 1963. pjevala je i Brangänu u Tristanu i Izoldi uz Anju Silju, Wolfganga Windgassena i Josefa Greindla pod Matačićevim ravnanjem u režiji Wielanda Wagnera. Brangänu je pjevala i u Teatru Regio u Torinu.

    Bila je Carmen je u Théâtreu de la Monnaie u Bruxellesu i Marseillesu. U Teatru Colón u Buenos Airesu nastupala je kao Carmen, Dalila, Marina u Borisu Godunovu, Amneris i Ottavija na premijeri Monteverdijeve opere Krunidba Popeje. Massenetovu Charlottu pjevala je u prosincu 1971. u Teatru del Liceu u Barceloni sa slavnim španjolskim, točnije katalonskim tenorom, jer je na plakatu naveden pravim imenom Jaume Aragall iako je svjetsku karijeru ostvario kao Giacomo, Carmen i Lauru u Teatru de las Bellas Artes u Meksiku, Dalilu i Amneris u Budimpešti.

    Regine Crespin i Biserka Cvejić pjevaju duet Gioconde i Laure, Amilcare Ponchielli, <em>Gioconda</em>, Gala oproštajni koncert od stare zgrade Metropolitana, 16. travnja 1966.

    Koncertni repertoar Biseke Cvejić nije bio osobito velik, ali uz Verdijev i Mozartov Requiem, u njemu su bile Beethovenova Missa solemnis i Deveta simfonija, Stabat mater Gioachina Rossinija, Bachova Muka po Ivanu, Ivan Grozni Sergeja Prokofjeva i mnogo solo-pjesama.

    S ansamblom beogradske Opere odlazila je na gostovanja kao Dulcineja u glasovitoj produkciji Massenetova Don Quichottea s Miroslavom Čangalovićem u naslovnoj ulozi. Nakon što se povukla sa scene dvadeset godina bila je profesor pjevanja na Fakultetu muzičkih umetnosti u Beogradu i Novom Sadu. Godine 2001. dobila je visoko francusko odličje Legije časti.

    Jedna od najvećih hrvatskih opernih umjetnica, Biserka Cvejić, rođena Katušić, umrla je 7. siječnja 2021. u Beogradu.

    Pročitajte više u Leksikonu hrvatskih opernih pjevača

    © Marija Barbieri, KLASIKA.hr, 6. studenog 2023.

Piše:

Marija
Barbieri

eseji