Predstava na visokoj pjevačkoj i izvedbenoj razini

HNK u Osijeku: Franz Lehár, Vesela udovica, dir. Krešimir Batinić, Filip Pavišić, red. Damir Lončar

  • Vesela udovica, opereta Franza Lehára, izvedena je premijerno 19. svibnja 2023. u HNK u Osijeku. Već u prvoj sezoni novoosnovanog nacionalnog kazališta u Osijeku 1907/1908. godine, Vesela udovica je zauzela svoje osječko repertoarno mjesto (Varaždin, listopad 1907. godine, dva mjeseca prije preseljenja u Osijek) kao dio planski vođenih repertoarnih politika Volkstheatera Austro-Ugarske Monarhije. U nizu još četiri premijere u Osijeku (posljednja 2007. godine), ova je opereta svojom popularnošću pridonijela epitetu operetnog grada na Dravi. I uistinu, nova je premijera pokazala isti duh nekadašnjeg glazbeno-estetskog ukusa osječke građanske publike: topao prijem znanih arija, plesova, dueta i zborova u prepunom kazalištu. Publika je pjevušila, pljeskom nagrađivala nastupe glavnih protagonista i ansambala te se stvorila atmosfera zabave. Kazalište je odisalo daškom davnih vremena, kada su popularne operete zauzimale središnje mjesto kulturnih događanja građanstva. Stoga je programski izbor osječkog kazališta ove Lehárove operete, u trenutku opuštanja nakon pandemijske stege, prijeko potrebna doza mentalnog zdravlja za posjetitelje kazališta kao mjesta njegovanja visoke kulture i umjetnosti.

    Dirigent Krešimir Batinić, osječki sin, sjajno se snašao upravljanjem dobro uvježbanog orkestra, kojeg će nastaviti voditi u kasnijim predstavama dirigent HNK u Osijeku Filip Pavišić. Dionice orkestra bile su ujednačene, ali ipak se posebnom kvalitetom zvuka izdvojila limena sekcija, kao što je publika već i navikla. Orkestar je partituru čitao s čujnom lakoćom, što je rezultat višegodišnjeg ulaganja u kvalitetu sviranja, ali i suradnje tri vrsna glazbenika – dirigenata Pavišić i Batinić te asistenta dirigenta Vladimira Piskunova. Redatelj Damir Lončar oživio je priču iz bečkih salona, dvorana, vrtova i kabareta na dopadljiv način, ali ne dopadljiv na površan način, nego upravo na stari, otmjen i duhovit način, pogodivši duh vremena i kulturni trenutak koji je suvremena publika prepoznala kao stvarnu povijesnu priču i baš uživala u predstavi.

    Zaigranom operetnom ansamblu pridružila se dobro uvježbana plesna skupina HNK u Osijeku u zanimljivoj koreografiji Dejana Jakovljevića i podršku baletnog majstora Vuka Ognjenovića. Plesni su umetci izvedeni angažirano u skladu s operetnom dramaturgijom Lehárove partiture i dali su snažan impuls ljubavnoj priči. Svoj raskoši predstave pridonijela je i kostimografija na tragu povijesnih kostima Nevena Mihića, koji potpisuje i scenografiju, a uz oblikovatelja svjetla Tomislava Kobia, stvorena je dinamična scenska igra povijesnih detalja i suvremenih svjetlosnih zahvata, što je predstavi dalo visokokvalitativan predznak.

    Pjevački je predstava ispunila očekivanja, posebice u nastupima vodeće petorke: Igora Krište u ulozi Grofa Danila Danilowitscha, Katarine Toplek Horvat u ulozi Hanne Glawari, Ivane Medić kao Valencienne, Zvonimira Ivanovića kao Barona Mirka Zete i Matica Zakonjšeka kao Camillea de Rosillona. Igor Krišto se polako profilira u pouzdanog pjevača glavnih uloga u osječkom HNK-u. Ugodno je iznenadio lakoćom pjevanja i neusiljenim visinama, što je pokazatelj da je nastavio raditi na glasovnoj tehnici, kako i priliči mladom pjevaču ako želi pjevati još godinama. Pjevački napreduje na način sazrijevanja i oblikovanja ujednačene boje glasa u srednjoj lagi, kao i u visokim registrima, što je iznimno važno za stabilnost tenora. Jednako je važno  i izbjegavanje pomodnih trendova pretjerane eksploatacije glasa u visinama, što Krišto vješto i čini. Glumački i pjevački sjajno su se uklopili kao par Krišto i Katarina Toplek Horvat, koja je iz numere u numeru bivala sve bolja i opuštenija u zapjevima i izdržavanju finalnih tonova, tako da je u trećem činu cjelovito pokazala svoje iznimne pjevačke i glumačke sposobnosti. Ivana Medić je pjevački kvalitetno ujednačeno i dorađeno izvela ulogu u cijelosti, stilski također, a glumački je snažno podržala svaki zajednički ansambl glavnih protagonista.

    Zvonimir Ivanović i Matic Zakonjšek pokazali su se jako dobrim pjevačkim izborom za svoje uloge, posebice u kombinaciji s ostalim glavnim protagonistima u pjevanim ansamblima. U glumljenim operetnim dijelovima također su pokazali umijeće. Matija Kačan kao Vicomte Cascada i Karlo Miličević u ulozi Raoula de St. Briochea pridružili su se ekipi uspjelih protagonista zahtjevnih operetnih uloga koje traže objedinjujuću vještinu pjevanja i glume na podjednako visokoj razini, što su obojica i pokazali. U nizu manjih uloga, pokazali su osječki pjevači i glumci da su sve uloge važne, a još i ako su odlično odigrane – sve su jednako velike. Tako valja istaknuti uspjele nastupe Davora Solanovića u ulozi Bogdanowitscha, Snježane Lakotić kao Sylviane, Predraga Stojića u ulozi Kromowa, Jane Pogrmilović kao Olge, Sanje Toth kao Praskowie i Antonia Jakupčevića u ulozi Njeguša. Zbor je također pjevački pridonio uspjehu predstave, što je zasluga zborovođe Slobodana Cvetičanina, a istaknuli su se dijelovi u kojima pjeva muški zbor.

    Opereta Vesela udovica priređena je i uvježbana kvalitativno na visokoj razini, a osječki je HNK dobio predstavu koja će zasigurno još dugo puniti kazalište.

    © Sunčana Bašić, KLASIKA.hr, 2. lipnja 2023.

    Dirigenti: Krešimir Batinić, Filip Pavišić
    Asistent dirigenta: Vladimir Piskunov
    Redatelj: Damir Lončar
    Premijera: 19. svibnja 2023.
    Koreograf: Dejan Jakovljević
    Scenograf i kostimograf: Neven Mihić
    Baletni majstor: Vuk Ognjenović
    Oblikovatelj svjetla: Tomislav Kobia
    Asistentica redatelja: Anđela Ćaćić
    Koncertni majstor: Igor Šimonji
    Zborovođa: Slobodan Cvetičanin
    Korepetitori: Damir Šenk i Igor Valeri
    Inspicijentica: Irena Budak
    Šaptačica: Ivana Klaić
    Mentorica pjevanja: Katalin Brunjai-Hihlik

    Uloge:

    Baron Mirko Zeta: Zvonimir Ivanović (19., 23. i 27.5.) / Berislav Puškarić (20. i 24.5.)
    Valencienne: Ivana Medić (19. i 23.5.), Andrea Paić (20. i 27.5.), Kristina Owais (24.5.)
    Hanna Glawari: Katarina Toplek Horvat (20.,24. i 27.5.), Tanja Ruždjak (20. i 23.5.)
    Grof Danilo Danilović: Robert Adamček (20. i 24.5.), Igor Krišto (19.,23. i 27.5.)
    Camille de Rosillon: Matic Zakonjšek (19.,20. i 24.5), Ladislav Vrgoč (23. i 27.5.)
    Vicomte Cascada: Blaž Galojlić (20. i 24.5.), Matija Kačan (19., 23. i 27.5.)
    Raoul de St. Brioche: Karlo Milićević (19., 23. i 27.5.), Zorislav Štark (20. i 24.5.)
    Bogdanović: Marijan Josipović (20. i 24.5.), Davor Solanović (19., 23. i 27.5.)
    Sylvianne: Snježana Lakotić (19., 23. i 24.5.), Iva Herman (20. i 27.5.), Andrea Paić
    Kromow: Predrag Stojić (19.,23. i 27.5.)/, Tomislav Moržan (20. i 24.5.)
    Olga: Daniela Božićević (20. i 24.5.), Jana Pogrmilović (19.,23. i 27.5.)
    Praskowia: Jasna Komendanović20. i 24.5.), Sanja Toth (19., 23. i 27.5.)
    Njeguš: Antonio Jakupčević (19.,23., 24. i 27.5.), Matko Duvnjak Jović (20.5.)

Piše:

Sunčana
Bašić

kritike