Manjkava, ali korisna izdanja

HNK izdanja i Croatia Records, 2022.: DVD i CD opere Nikola Šubić Zrinjski Ivana pl. Zajca, DVD opere Turandot Giacoma Puccinija i monografski katalog Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu rujan 2014. - rujan 2022.

  • Krajem prošle sezone Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu i Croatia Records objavili su DVD i CD opere Nikola Šubić Zrinjski Ivana pl. Zajca te DVD opere Turandot Giacoma Puccinija. Pojava tih izdanja, prvih takve vrste u povijesti HNK-a, tempirana je na kraju mandata intendantice Dubravke Vrgoč, kao i svojevrsna monografija s popisom predstava postavljenih u osam godina dvostrukog intendantskog mandata (2014–2022). Umjesto da tristotinjak stranica u boji luksuznog papira posveti 150. obljetnici Opere HNK-a koja se zbila u vrijeme njezina mandata, intendantica je sebi podigla spomenik. Jest, bila je 150. obljetnica Opere HNK-a u jeku pandemije koronavirusa pa se nije moglo Bog zna što izvesti osim prigodnog koncerta. Tim više se tako velika obljetnica mogla popratiti i prigodnom tiskovinom, ili se neka monografija mogla posvetiti kojemu od velikih umjetnika te kuće, no Dubravka Vrgoč svoj je katalog, eto, posvetila sebi, poentirajući uobičajenu samohvalu kojom je obilježeno njezino upravljanje HNK-om.

    CD i DVD izdanja snimke su predstava koje su, posredstvom live streama, bile emitirane na platformi OperaVision za slušateljstvo širom svijeta, a ovi su nosači zvuka nusprodukt tog projekta i rijetki dokumenti takve vrste djelovanja Zagrebačke opere. Njihova objava može se sagledati iz triju ključnih vizura: u širem kontekstu hrvatske diskografske produkcije i glazbene kulture, kao dokumente određenog trenutka i kao pojedinačna glazbeno-izvedbena ostvarenja.

    Dokumentirana je predstava Turandot koju su, u autorskoj ekipi i dvije ključne glavne uloge, ostvarili inozemni umjetnici, u inozemnoj koprodukciji. HNK ju je u svibnju 2018. premijerno postavio u koprodukciji s Opernim festivalom Sferisterio u Macerati kao kreativni projekt Ricci/Forte, u režiji Stefana Riccija, scenografiji Nicolasa Boveya te kostimima Gianluce Sbicce. Dirigirao je Marcello Mottadelli. Tako je HNK pomogao samopromociju inozemnog redateljskog establišmenta što je zavladao većinom europskih opernih pozornica, koji operu najčešće koristi za kojekakva iživljavanja. Jer gledati na pozornici nezrelu princezu-bogatašicu, s primjesama Salome, iz vremena Jackie Kennedy, koja izbjegava odrastanje i odgovornost a time i ljubav, uz pojavu bijeloga polarnog medvjeda, u najmanju je ruku nejasno i zbunjujuće onome kome je stalo do Puccinijeve glazbe i drame na temelju koje je ta glazba nastala.

    Predstava Zrinjskog premijerno je postavljena još 1994. u režiji Krešimira Dolenčića, scenografiji Dinke Jeričević, kostimima Ike Škomrlj i Đenise Pecotić te koreografiji Sonje Kastl; a posljednja obnova bila je 2014. Većina današnjih solista u nju je ulazila s minimumom režijskih pokusa pa su njihova ostvarenja u najvećoj mjeri rezultat kako se tko najbolje snašao, dok su oni koji su imali veći broj nastupa mogli steći bolje iskustvo. Predstava je još uvijek na repertoaru, punih 28 godina i svakako je imala boljih dana. Kada se zna da hrvatska diskografija na mediju CD-a ima samo četiri hrvatske opere (a koliko li su ih napisali samo Zajc i Gotovac!), što reći o četvrtom CD-u Nikole Šubića Zrinjskog, i to trećem u posljednje dvije godine? Samo to da se prilikom javnog financiranja takvih projekata, na ovaj ili onaj način, o tome uopće ne vodi računa i nitko ne utječe na izdavače da se bolje usuglase jer oni o tome, kako se vidi, uopće ne razmišljaju.

    Veću kulturološku težinu imalo bi snimanje i dokumentiranje projekata i izvedbi, primjerice, Schönbergovih Gurre Lieder ili integralne verzije Verdijeva Don Carla, koje je u Zagrebačkoj operi inicirao maestro Nikša Bareza. Što bi bili rariteti u svjetskim razmjerima, a ne tko zna koji po redu DVD Turandot, iako će svaki ljubitelj opere, ako to djelo poželi gledati kod kuće, posegnuti za produkcijom Franca Zeffirellija.

    Kao dokumentarna izdanja oba su izdanja manjkava. U popratnim knjižicama ni na snimkama uopće nisu navedeni datumi izvedbi, što je najvažnija odrednica. Obje su predstave bile emitirane na platformi OperaVisionZrinjski 2. studenoga 2019. (kada je i izveden u HNK-u), a Turandot 18. travnja 2020. Datum njezine izvedbe u kazalištu ostaje nepoznat. Inače, projekt OperaVision financira se iz programa Europske komisije Kreativna Europa 2014. – 2020. za promicanje operne umjetnosti korištenjem novih tehnologija. Gledanje na internetu je besplatno. Redatelj TV-prijenosa Zrinjskog bio je Ivan Miladinov.

    U popratnoj knjižici DVD-a Zrinjskog na fotografijama su tumači koji ne sudjeluju na snimci. Tako vidimo Sinišu Hapača kao Zrinjskog, Luciana Batinića kao Sulejmana, Miljenka Đurana kao Juranića i Alena Ruška kao Levija, dok te uloge na snimci tumače Ljubomir Puškarić, Ivica Čikeš (koji jest na jednoj fotografiji), Damir Klačar i Davor Radić. Ljubomira Puškarića kao nositelja naslovne uloge Nikole Šubića Zrinjskog uopće nema ni na jednoj fotografiji! No zato su u popratnoj knjižici CD-a navedene balerine koje plešu! DVD-i su tehnički manjkavo proizvedeni. Prijelaz iz pojedinog VOB filea u drugi, prilikom reprodukcije, događa se uz prekide. Kod Turandot ti su prijelazi i prekidi čak unutar delikatne fraze u ariji Liù Signore, ascolta i unutar fraze u nastupnoj ariji Turandot.

    U Zrinjskom, kojim je dirigirao Nikša Bareza, sudjeluju i Tamara Franetović Felbinger kao Eva, Ivana Lazar kao Jelena, Stjepan Franetović kao Sokolović te Ozren Bilušić i Tvrtko Stipić u ulogama Alapića i Paprutovića. Dakako, uz ostale soliste, odličan zbor, orkestar i Balet HNK-a.

    U Turandot su, uz Rebeku Lokar i Renza Zuliana u ulogama Turandot i Calafa, sudjelovali Valentina Fijačko Kobić kao Liù. Berislav Puškarić kao Timur te Davor Radić, Mario Filipović i Ivo Gamulin u ulogama Pinga, Panga i Ponga, uz ostale soliste, zbor i orkestar Zagrebačke opere.

    S Puccinijevom Turandot prvi se put u Zagrebačkoj operi predstavio njezin budući kratkovječni ravnatelj, talijanski dirigent Marcello Mottadelli. Posrećio se taj nastup, za razliku od većine budućih. Izvedba puna dinamike, raspjevanosti i snažna tutti zvuka koji ne prekriva pjevače ne može nikoga ostaviti ravnodušnim. Orkestralni dijelovi ocrtavaju ugođaj, donose dramatiku i ekstatične glazbene vrhunce. Zbor je snažnoga, svježeg zvuka (zborovođa Luka Vukšić) s odličnim udjelom Dječjega opernog zbora Zvjezdice (uvježbala Dijana Rogulja Deltin). Sopranistica Valentina Fijačko Kobić ostvarila je potresan lik Liu s mnogo umilnog muziciranja i pianissima.  A kao Turandot i Calaf blistaju mariborski prvaci, sopranistica Rebeka Lokar i tenor Renzo Zulian. Rebeka Lokar jedan je od najljepših verdijevsko-pučinijevskih glasova u proboju na svjetske operne pozornice posljednjih godina. Turandot pjeva s lakoćom, kao od šale, zaobljenim visokim tonovima glasa prekrasne boje, tamnih preljeva, s prodornim ali muzikalnim frazama i bogatom dinamikom, isijavajući vibrantnost nad snažnim orkestrom. Glas Renza Zuliana ujedinjuje legendarne osobine timbra Marija Del Monaca i Franca Corellija. Usmjeren je na dramsku vokalnu interpretaciju vulkanskih tonova koji se sjedinjuju s Turandot u njihovim duetima. Takav se protagonistički par u Turandot teško nalazi i na Zeffirellijevim snimkama!

    Zrinjskog je maestro Bareza glazbeno lijepo dotjerao za ovu prigodu. U prvom su planu raskošni glasovi i pjevačke interpretacije basa Ivice Čikeša kao Sulejmana (doduše s memorijskom greškom u šestoj slici) i baritona Ljubomira Puškarića u ulozi Zrinjskog. Umilnu Jelenu donosi sopranistica Ivana Lazar (doduše s gubljenjem intenziteta u uspavanki u sedmoj slici). Redatelj Krešimir Dolenčić modificirao je kroz tri desetljeća scensku postavu koja ovdje u prvi plan ističe apoteozni element djela (izražen u prekrasnom antologijskom završnom prizoru pogibije sigetskih junaka) s naglaskom na intimističkom propitivanju utjecaja rata na pojedinačne ljudske sudbine. Možda današnji trenutak u kojemu živimo, sa sve većom prijetnjom svjetskoga rata, ponovo traži modifikaciju koja bi pojačala domoljubni i junački karakter, imanentan tome djelu. Video-snimka iz blizine pokazuje kostime čiju ljepotu, a i očuvanost, treba njegovati što dulje.

    S obzirom na tri vizure sagledavanja ovih opernih izdanja i njihovu mjestu, kao trajnih dokumenata, u hrvatskoj diskografskoj produkciji i glazbenoj kulturi, zadovoljstvo zbog njihova pojavljivanja tek je djelomično. Zadovoljni možemo biti  protagonističkim parom Rebekom Lokar i Renzom Zulianom u Turandot, te mogućnošću da se, uza sve manjkavosti izvedbe, Zrinjski kao snimka može i vidjeti, a ne samo čuti.

    © Davor Schopf, OPERA.hr, 27. rujna 2022.

Piše:

Davor
Schopf