Neponovljivi glas velikog verdijanskog soprana

CD album Ljiljana Molnar-Talajić: sopran – soprano u seriji Veliki hrvatski interpreti, Croatia Records, 2021.

  • CD album <em>Ljiljana Molnar-Talajić: sopran – soprano</em> u seriji <em>Veliki hrvatski interpreti</em>, Croatia Records, 2021.U 2021., godini objavljivanja monografije La Molnar autorskoga dvojca Dalibor Talajić – Jagoda Maritnčević, objavljen je i dvostruki album pod naslovom Ljiljana Molnar-Talajić: sopran – soprano u seriji Veliki hrvatski interpreti tvrtke Croatia Records. Dvjema kompakt-pločama priložena je knjižica s tekstom Jagode Martinčević na hrvatskom i engleskom jeziku podijeljenim u dvije cjeline. Prva od njih Ljiljana Molnar-Talajić, posvećena životopisu umjetnice, počinje rečenicom: „Nikad uživo nisam čula ljepši sopranski glas. Glas koji je imao djevojačku slatkoću i zrelu dramatičnost u jednoj ulozi, u jednoj večeri. Nikad takva piana i takve kozmičke visine koje su se u finalu Aidine Trijumf scene prelijevale preko cijelog ansambla, bez obzira bila to Aida u ogromnom prostoru veronske Arene ili u kazališnoj kući." Slijedi kratki prikaz života i karijere operne dive, poznate za života u svijetu kao La Molnar, Die Molnar, Liliana, Divina; o čijim velikim uspjesima tijekom zapravo ne preduge karijere, i ne treba previše govoriti. Osvajajući svjetske kazališne kuće ostvarila je niz glavnih uloga u najpoznatijim operama Giuseppea Verdija, Giacoma Puccinija i još nekih skladatelja između 1960. godine – od angažmana u Operi u Sarajevu, do 1980. godine, kad se kao prvakinja Opere Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu povukla sa scene i posvetila pedagoškome radu na Muzičkoj akademiji u Zagrebu.

    Ljiljana Molnar-Talajić (Norma), Vincenzo Bellini, <em>Norma</em>, HNK u Zagrebu, 1980.Iz kalendarija nastupa Ljiljane Molnar-Talajić (1938-2007) iščitavaju se imena najpoznatijih svjetskih pjevača i dirigenata s kojima je uspješno surađivala i plijenila pozornost operne publike. Dio njenih vrhunskih i neponovljivih interpretacija zabilježen je na dvije kompakt-ploče, što je popraćeno komentarom Jagode Martinčević u drugome dijelu popratne knjižice. Zvučni zapisi raspoređeni su na kompakt-pločama ovako: na prvoj su arije iz opera Giuseppea Verdija (La Forza del Destino, Otello, Aida, Un Ballo in Maschera i Il Trovatore), Vincenza Bellinija (Norma) i Giacoma Puccinija (Gianni Schicchi, Madame Butterfly, Turandot, La Bohème, Tosca) te tradicijske i starogradske pjesme Kaleš, bre Anđo, Da smo se ranije sreli i Hoću da te zaboravim u obradi Nikice Kalogjere. Kao bonus dodana je živa snimka recitativa i arije Qui Radames verrà...Che vorra dirmi? iz Vedijeve opere Aida zabilježena tijekom jedne izvedbe 1971. godine u Hrvatskome narodnom kazalištu u Zagrebu. Na drugoj kompakt-ploči zabilježene su interpretacije uglavnom duhovnih skladbi nastalih od početka 17. do 19. stoljeća (Tomaso Cecchini: Vergine Gloriosa, Mikolaj Zieleński: Principes persecuti sunt, Alessandro Stradella: Pietà Signore, Giovanni Antonio Grossi: Salutatio Angelica – Angelus Domini, Francesco Durante: Vergin tutt'amor; Felix Mendelssohn-Bartholdy: O salutaris hostia; Charles Gounod: Pie Jesu, Franz Schubert: Ave Maria – na njemačkom, Ivan Lukačić: Cantabo Domio i Sicut cedrus, Vinko Jelić: Cantate Domino i Viri sancti, Georg Friedrich Händel: Ombra mai fu iz opere Xerxes, Wolfgang Amadeus Mozart: Ave verum i Agnus Dei iz Krunidbene mise, César Franck: Panis Angelicus, Johann Sebastian Bach-Charles Gounod: Ave Maria, Georges Bizet: Agnus Dei, Giuseppe Verdi: IV. Libera me iz Messae da Requiem i Franz Xaver Gruber u aranžmanu M. Buljana: Tiha noć s grupom Divas).

    Osim žive izvedbe scene iz Verdijeve opere Aida, na prvoj kompakt-ploči uvrštena je i živa izvedba arije Casta diva iz Bellinijeve opere Norma s predstave održane tijekom 1980. godine u Hrvatskome narodnom kazalištu u Zagrebu. Slušatelji će sigurno uživati u glasu Ljiljane Molnar-Talajić: kristalno čistoj intonaciji, jasnom fraziranju i dramatičnosti u arijama iz opera kao i u ispjevanim ukrasima u duhovnim skladbama.

    Ljiljana Molnar-Talajić kao Norma u Bečkoj državnoj Operi 1977.

    Ljiljana Molnar-Talajić (Aida), Giuseppe Verdi, <em>Aida</em>, Scala, Milano, sezona 1975/1976.

    No, slušatelji će se zasigurno zapitati tko su interpreti s kojima je Ljiljana Molnar-Talajić ostvarila ove trajne, nažalost malobrojne snimke. Nisu navedeni orkestri, zborovi i dirigenti (čak ni u slučaju dvaju live zvučnih zapisa iz Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu), a za duhovne skladbe može se zaključiti iz teksta u popratnoj knjižici da ih je izvela uz orguljsku pratnju Anđelka Klobučara (1931-2016). Dvije snimke objavljene su ljubaznošću tvrtki Campus (bonus-snimka iz Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu iz 1971. godine na prvoj kompakt-ploči) i tvrtke Brilliannt Classics (na drugoj kompakt-ploči stavak Libera me iz Messae da Requiem Giuseppea Verdija) dok za ostale nisu navedeni vrijeme i mjesto nastanka zvučnog zapisa. Nije, ipak, dovoljno istaknuti samo ime primadone Ljiljane Molnar-Talajić, jer uz nju su sudjelovali orkestri, zbor (stavak Libera me iz Verdijeve Messae da Requiem) i orguljaš, pa i ti podaci o odgovornosti (u smislu proširenog autorstva prema knjižničarskim pravilima) određuju autorska prava svake snimke. Navedena je samo grupa Divas. Pripremajući snimke Ljiljane Molnar-Talajić, koje bi je predstavile kao umjetnicu koja je surađivala s uglednim svjetskim glazbenicima, nije trebalo propustiti navesti ove podatke, čime je ovo vrijedno izdanje ostalo nedorečeno s obzirom na dokumentaciju.

    <em>Ljiljana Molnar-Talajić</em>, Jugoton, 1975. (reizdanje na CD-u 1995.)<em>Ljiljana Molnar-Talajić / Anđelko Klobučar</em>, Jugoton, 1985. (reizdanje na CD-u 2011.)Ljiljana Molnar-Talajić, <em>Pieta Signore</em>, Jugoton, 1990.Ljiljana Molnar-Talajić, <em>Romance</em>, Croatia Records, 1999.

    Poznavajući diskografiju Ljiljane Molnar-Talajić, možemo zaključiti
    da su snimke arija Verdija i Puccinija s Jugotonove ploče Ljiljana Molnar Talajić iz 1975. (reizdane na CD-u 1995.) koja sadrži snimke s orkestrom Zagrebačke filharmonije pod ravnanjem Nikše Bareze,  da su duhovne skladbe odabrane s Jugotonovih ploča Ljiljana Molnar-Talajić / Anđelko Klobučar iz 1985. (također reizdane na CD-u 2011) i Pieta Signore iz 1990., tradicijske i starogradske pjesme s CD-a Romance Croatia Recordsa iz 1999., a Tiha noć s CD-a Tiha noć iz 1998.

    Na omotnici i na popratnoj knjižici nalazi se fotografija Ljiljane Molnar-Talajić za koju nije navedeno koje je operne predstave (riječ je o Normi iz 1980.) autora Vladimira Pondelaka uz napomenu da je preuzeta iz „arhiva HNK u Zagrebu". Zabilježene snimke Ljiljane Molnar-Talajić na dvije kompakt-ploče zavrjeđuju biti uvrštene u kućnu zbirku (ako već nemate sva prethodna izdanja), a šteta je da navedeni skromni podaci i likovno rješenje dviju kompakt-ploča nisu na razini s onim što će slušatelj sa zanimanjem i veseljem poslušati otkrivajući tajne interpretacije posljednjeg velikog verdijanskog soprana, kako su govorili operni znalci.

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 12. srpnja 2022.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran