Hrid Matić

(Drniš, 25. prosinca 1953.)

  • Hrid Matić (Drniš, 25. prosinca 1953.)Visoki basovi s godinama često prelaze u fah dramskog baritona, tenori ponekad u baritonski fah, ali rijetko baritoni prelaze u tenore. Poznat je slučaj Carla Bergonzija, a njemu se približio Hrid Matić. Na jednom koncertu na Muzičkoj akademiji u Zagrebu kao visoki bariton zajedno s Darijom Hreljanović izveo je završni duet Tatjane i Onjegina iz Evgenija Onjegina. No, poslije je ostvario tenorsku karijeru.

    Hrid Matić rođen je na Božić 1953. u Drnišu. U rodnom gradu završio je gimnaziju i nižu Muzičku školu, gdje je učio klavir i trublju. Od djetinjstva je svirao i klasičnu gitaru. Podučavao ga je ujak koji je predavao u glazbenoj školi u Šibeniku. Tri razreda srednje Muzičke škole završio je u Šibeniku a maturirao je na srednjoj Muzičkoj školi Blagoje Bersa u Zagrebu u glavnom predmetu trublji. Prije upisa na Muzičku akademiju učio je klasičnu gitaru kod Srećka Kukurića i pjevanje kod Renate Šeringer. Na Muzičkoj akademiji je od 1973. do 1975. pohađao Glazbeno teoretsko-pedagoški odjel, a zatim je nakon četiri godine studija 1979. diplomirao solo-pjevanje u razredu skladatelja Ive Lhotke-Kalinskog (1913-1987) i istodobno je dvije godine pohađao studij klasične gitare u razredu Stanka Preka; asistent je bio Darko Petrinjak. Svira još i englesku lutnju i ponekad na koncertima pjeva uz ta dva instrumenta. Dvogodišnji poslijediplomski studij magistrirao je 1986. na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu kod glasovite sopranistice Radmile Bakočević (1933.).

    Hrid Matić (Alfred) i Cynthia Hansell-Bakić (Rosalinda), Johann Strauss, <em>Šišmiš</em>, HNK Split, premijera 1984.

    U Hrvatskome narodnom kazalištu u Zagrebu Hrid Matić djelovao je od 1977. do 1979., kad je debitirao u maloj ulozi Fiorella u Seviljskom brijaču. Te je godine dobio nagradu Hrvatskoga glazbenog zavoda Vatroslav Lisinski. Zatim je od 1981. do 1985. na poziv dirigenta Lorisa Voltolinija (1954-2021) ušao u angažman u HNK Split i tada je počela njegova karijera. Već je nastup na premijeri Pagliaccija skrenuo na njega pozornost. Splitska glazbena kritičarka Mirjana Škunca napisala je 2. prosinca 1981. u Slobodnoj Dalmaciji: „Nenametljiv a pouzdan u ansamblu i sve uspješniji u preuzimanju odgovornosti solističkih nastupa, pridružio se iskusnim majstorima glazbene scene (Cynthia Hansell-Bakić, Duško Kukovec, Attilio Planinšek, Ratomir Kliškić, op. a.) i Hrid Matić u ulozi Peppea.“ Slijedila je druga premijera – Smetanina Prodana nevjesta. Mirjana Škunca napisala je 28. travnja 1982. u Slobodnoj Dalmaciji: „Najuspješniji je među protagonistima solistima bio Hrid Matić. Glasovno disponiran, s ležernom scenskom gestom i okretnošću on je ostvario vrlo dobrog Vašeka koji uz još malo proširenja u izrazu i potpuno izbjegavanja zaostatka manire belkanta može već na skorim reprizama biti odličan.“ Pohvale je kritičarka uputila i zboru koji je uvježbao Hrid Matić.

    Hrid Matić (Don Ottavio) i Cynthia Hansell-Bakić (Donna Anna), Wolfgang Amadeus Mozart <em>Don Giovanni</em>, HNK Split, premijera 1984.

    Nakon Mirka u Maloj Floramye Ive Tijardovića 1982. i Alfreda u Verdijevoj Traviati 1983., došao je iste godine prvi Juranić na premijeri Nikole Šubića Zrinjskog Ivana pl. Zajca, za kojim je slijedio osvrt Mirjane Škunca 3. veljače 1983. u Slobodnoj Dalmaciji: „Hrid Matić se dobro snašao u novoj roli tumačeći lik Lovre Juranića. U prvim svojim scenama povremeno pjevački skučen pod pritiskom odgovornosti i gusto instrumentiranog orkestralnog parta, on je u drugom dijelu predstave postizao dovoljnu glasovnu izdašnost i scensku uvjerljivost.“

    Sljedeće, 1984. godine, Hrid Matić ostvario je tri nove uloge, sve tri na premijerama. Pjevao je Alfreda u Straussovu Šišmišu, Don Ottavija u Mozartovu Don Giovanniju i Nemorina u Donizettijevu Ljubavnom napitku. Tumačeći Don Ottavija, prema Mirjani Škunca u Slobodnoj Dalmaciji od 15. svibnja 1984., „pokazao je velik napredak u svome pjevačkom razvoju otkrivajući bogat potencijal svoga lirskog tenora upravo u mocartovskoj domeni opernog repertoara.“ U osvrtu na jednu kasniju predstavu Ljubavnog napitka, Vedrana Milin je 26. ožujka 1985. napisala u Slobodnoj Dalmaciji da je „ulogom Nemorina Hrid Matić bio iznenađenje večeri. U svom nastupu imao je niz izvanredno uspjelih brojeva, a scenskim ponašanjem otkrio je razigranost i potpunu uživljenost. Jedino bi još trebalo raditi na omekšivanju tona koji neće biti samo uspješan i otvoren u forte dinamici.“

    Hrid Matić kao Nemorino, Gaetano Donizetti <em>Ljubavni napitak</em>, HNK Split, premijera 1984.Hrid Matić kao Macduff, Giuseppe Verdi <em>Macbeth</em>, HNK u Zagrebu 1987.
    Hrid Matić (Loge), Bojan Šober (Alberich) i Neven Belamarić (Wotan), Richard Wagner <em>Rajnino zlato</em>, HNK u Zagrebu, premijera 1989.

    Hrid Matić je zatim pjevao Rodolfa u La Bohème i sudjelovao na 32. Splitskom ljetu 1986. na premijeri opere Krunidba Popeje Claudija Monteverdija (1567-1643) na Peristilu pod ravnanjem Nikše Bareze, pridonoseći svojim lijepim glasom u maloj ulozi Valetta toj vrlo uspjeloj realizaciji. Zatim je krenuo na trogodišnji angažman u Zagrebačko gradsko kazalište Komedija i istodobno sudjelovao u nekim predstavama u Hrvatskome narodnom kazalištu u Zagrebu i gostovao. Godine 1986. u Zagrebu je nastupio kao Ismaele na obnovi Nabucca i bio „herojski i zvonki Malcolm“ na premijeri Verdijeva Macbetha. Poslije je pjevao Macuffa. Godine 1987. pjevao je Cassija u Otellu i 16. travnja 1987. bio je George, vojvoda od Clarencea, na praizvedbi opere Richard III Igora Kuljerića (1938-2006) u sklopu 14. Muzičkog biennalea Zagreb. Na premijeri Salome u veljači 1988. bio je „odličan Narraboth blistava izraza“ prema Jagodi Martinčević u Vjesniku 28. veljače. To je uočila i inozemna kritika na gostovanju ansambla zagrebačke Opere 1990. u Luxembourgu.

    Novine Wort Cn pisale su 9. veljače 1990.: „Hridu Matiću uspjela je kratka uloga Narrabotha s herojskim sjajem i dobrom deklamacijom.“ I ta, iako opsegom mala uloga, bila je uvod u izvrsnu Matićevu kreaciju boga vatre Logea na vrlo uspjeloj premijeri Wagnerova Rajnina zlata u lipnju 1989. Jagoda Martinčević pisala je 8. lipnja u Vjesniku: „Dvije karakterno najteže uloge Albericha i Logea izvrsno, svaki na svoj način, ostvaruju Bojan Šober i Hrid Matić. […] Matićev Loge neobična je, posve atipična za operu, inteligentna kreacija mudrog, opreznog i sveznajućeg vatrenog boga. Sva tri mlada umjetnika (i Nevena Belamarića u ulozi Wotana, op. a.) odlikuje dobar izgovor njemačkog teksta, što je osobina i nadasve uspjelog glasovnog i glumačkog tumačenja.“ Marija Barbieri bila je opširnija u emisiji Sedam dana muzike 11. lipnja na Drugom programu Radija Zagreb. Rekla je: „Interpretirajući zacijelo najzanimljiviji lik u Rajninom zlatu inteligentnog, lukavog, spretnog i dovitljivog boga vatre Logea Hrid Matić ostvario je izvanrednu ulogu. Dok bi se možda za Nevena Belamarića moglo reći da je njegovo pjevanje za nijansu bilo bogatije i upečatljivije nego scenska igra a za Bojana Šobera obrnuto, Hrid Matić je u istoj mjeri imao sve, počevši od idealnog izgleda, maske, frizure, kostima do dramske uvjerljivosti, glasovne svježine i muzikalnosti.“ Na tom je tragu bio i Matićev Aegisth na prvoj hrvatskoj scenskoj izvedbi 1990. Elektre Richarda Straussa.

    Hrid Matić (Ja) i Diana Hilje (Vodana), Ruben Radica <em>Prazor</em>, HNK u Zagrebu, praizvedba 6. travnja 1991.Hrid Matić kao Aegisth, Richard Strauss <em>Elektra</em>, HNK u Zagrebu, premijera 1990.

    Posve je drugih zahtjeva bio Wagnerov Parsifal na koncertnoj izvedbi sakralnih prizora iz djela, koju je upriličila Hrvatska radiotelevizija 31. ožujka 1991. Jagoda Martinčević napisala je u Vjesniku 2. travnja da su „svi nastupi tenora Hrida Matića u dionici naslovnoga lika imponirali ujednačenošću i potrebnom samozatajnom ekspresijom.“ Opširniji je bio Mladen Häusler u Glasniku, Hrvatskom političkom tjedniku 5. travnja. Pisao je: „…a s tenorom Hridom Matićem dobili smo Parsifala s kojim doista možemo računati, Parsifala koji raste zajedno sa svojim likom i od neiskusnog neznalice iz I. čina prerasta u ravnopravnog viteza koji će iskupiti i odmijeniti starog i iscrpljenog Amfortasa. U ovoj je prigodi Hrid Matić pokazao da ima dovoljno glasovnu mogućnost, kojemu ne nedostaje ni sjaja ni izražajnosti.“

    Hrid Matić uvijek je njegovao hrvatski operni repertoar. U premijernoj izvedbi Lizinke Ivana pl. Zajca u Rijeci 1989. pjevao je Alekseja. Kao vrlo muzikalan, interpretativno izražajan i kreativan umjetnik posve je prirodno odabran za glavnu ulogu Ja na otvorenju 16. Muzičkog biennalea Zagreb 6. travnja 1991. na praizvedbi impresivnoga glazbenog misterija Prazor Rubena Radice (1931-2021) na pjesnički tekst Jure Kaštelana (1919-1990) pod ravnanjem Pavla Dešpalja u režiji Petra Selema. Jagoda Martinčević pisala je 8. travnja u Vjesniku: „Golem napor u predodžbi Ja ulaže tenor Hrid Matić svladavajući zamjernu količinu teksta i glazbe, bivajući vrlo često uvjerljiv, iako ne uspijeva izbjegnuti onaj tipični operni zapjev, baš kao ni ostali sudionici-pjevači, a to je opet posljedica izostanka učenja specifičnoga stila 'sprechegesang' na našim glazbenim školama.“

    Hrid Matić kao Juranić, Ivan pl. Zajc <em>Nikola Šubić Zrinjski</em>, HNK u ZagrebuHrid Matić kao Samson), Camille Saint-Saëns <em>Samson i Dalila</em>, HNK u Zagrebu, 1996.

    Godine 1991. i 1992. Hrid Matić prilično je bio uposlen. Uz nizanje Juranića u Zrinjskom, kojega je u karijeri pjevao na premijerama u Zagrebu, Splitu i Osijeku, 1992. s ansamblom zagrebačke Opere gostovao je u Salzburgu. Gostovanje je austrijska kritika dosta loše ocijenila. Prenoseći tisak J. M. [Jagoda Marinčević] je u Novom vjesniku 2. prosinca uspjela pronaći jedinu dobru kritiku za soliste – onu za Hrida Matića. Navodi da novine Neue Volkszeitung ističu „nezahvalnu ulogu Ismaelea, koju je izvanredno pjevao tenor Hrid Matić pokazavši pri tom sjajan, ali i prilično slavenski tvrd glas.“

    U te dvije godine Hrid Matić pjevao je Ratka u koncertnoj izvedbi Sunčanice Borisa Papandopula, Miloja u koncertnoj izvedbi, prvoj u dvadesetom stoljeću, opere Mislav Ivana pl. Zajca i na praizvedbi opere-oratorija Petar Svačić Jakova Gotovca, koju je Hrvatska radiotelevizija priredila za Dan državnosti 30. svibnja 1992. pod ravnanjem Pavla Dešpalja.

    Prema Jagodi Martinčević u Vjesniku 1. lipnja, bio je „izvrstan u negativnom liku Kolomanova vojskovođe Ugrona.“ Sudjelovao je i u scenskoj realizaciji epa Osman najslavnijeg dubrovačkog baroknog pjesnika Ivana Gundulića (1589-1638) s glazbom Igora Kuljerića. U te je dvije godine ostvario i dvije uloge standardnog repertoara – Pollionea u Normi i Alfreda u Traviati. U svojoj matičnoj kući u listopadu 1995. pjevao je Petra Kulišića u Gotovčevoj operi Mila Gojsalića. Nenad Turkalj pisao je u Vjesniku 16. listopada: „S ponešto nervozne pretjeranosti, ali sa sigurnim visinama, glavnu tenorsku partiju Petra Kulišića pjevao je Hrid Matić.“ A u Hrvatskom slovu 20. listopada Jagoda Martinčević napisala je da se „u prvom dijelu predstave isticao srdačnom igrom i dobrim pjevanjem kao Milin zaručnik .“

    Hrid Matić (Muški Korist) i Željka Martić (Ženski Korist), Benjamin Britten <em>Nasilje nad Lukrecijom</em>, HNK u Zagrebu, premijera 1997.Hrid Matić (Lenski) i Cecilija Car (Olga), Petar Iljič Čajkovski <em>Evgenij Onjegin</em>, HNK u Zagrebu, premijera 1998.

    I godina 1996. bila je vrlo plodna u djelovanju Hrida Matića. Pjevao je Cavaradossija u Tosci i Don Josêa u Carmen i obogatio svoj doprinos hrvatskom opernom repertoaru. U koncertnoj izvedbi odlomaka iz opere Ljubav i zloba Vatroslava Lisinskog u povodu 150. obljetnice praizvedbe pjevao je Vukosava te sudjelovao u izvedbi odlomaka iz opere Maričon Srećka Albinija (1869-1933). Prema Nenadu Turkalju u Vjesniku 15. lipnja 1996., Zagrebačkom opernom studiju „kao gost pridružio se prvak Zagrebačke opere Hrid Matić otpjevavši suvereno zahtjevnu visoko položenu tenorsku ulogu Plaisancea.“ U travnju je uvrstio u repertoar jednu od najtežih tenorskih uloga – Samsona u operi Samson i Dalila Camillea Saint-Saënsa. Davor Schopf pisao je u Vjesniku 29. travnja 1996.: „Hrid Matić dao je ulozi Samsona svoju glavnu odliku – ljepotu i blistavost glasa. Poneku pjevačku nesigurnost spretno je prikrivao u cjelovito izrađenoj glumačkoj kreaciji uloge s mnogim suptilnim detaljima.''

    Hrid Matić kao Eisenstein, Johann Strauss, <em>Šišmiš</em>, Kazalište Komedija, 1996.Na reprizi premijerno postavljenog Straussova Šišmiša [u Komediji] 1996., prema Nenadu Turkalju 9. srpnja 1996. u Vjesniku, bio je „savršen Eisenstein u svakome pogledu, raspjevan, duhovit i uvjerljiv u finoj igri glumačkih detalja.“ Eisensteina je ponovno pjevao 2007. u novoj vrlo uspjeloj realizaciji u Komediji. Na 42. Splitskom ljetu ostvario je veliku ulogu – na premijeri Salome na Peristilu,, velikom pothvatu ansambla splitske Opere, pjevao je Heroda. Miljenko Grgić pisao je 14. kolovoza 1996. u Slobodnoj Dalmaciji: „Hrid Matić impresionirao je u ulozi Heroda Antipe. U početku suzdržan, poslije uzbuđen do usijanja, stupnjevitim i slikovitim umjetničkim postupcima zorno je prikazao sve osobitosti zadatoga lika.“ Godinu je zaključio Cassiom na premijeri Otella u Slovenskom narodnom gledališču u Mariboru.

    I godina 1997. bila je vrlo plodna u repertoaru Hrida Matića. Počeo ju je nastupom u opernom mjuziklu Krvava svadba Mirka Krstičevića (1948.) u Splitu, nastavio kao Alfred na prvoj hrvatskoj izvedbi opere Priče iz Bečke šume Mire Belamarića 4. travnja 1997. na otvorenju 19. Muzičkog biennalea Zagreb a u listopadu bio je sudionik važnog opernog događaja. Veliko osvježenje u repertoaru zagrebačke Opere bila je opera The Rape of Lucretia Benjamina Brittena koja se izvodila s naslovom Nasilje nad Lukrecijom. Bila je to vrlo uspjela predstava pod ravnanjem Mladena Bašića u režiji Zlatice Bašić-Stepan u kojoj je sve bilo skladno i ujednačeno. „Prava mjera prevladavala je u svemu“, pisao je Davor Schopf 27. listopada 1997. u Vjesniku i nastavio: „Likovi su intenzivno živjeli kroz psihološki razrađene reakcije. Dvoje korusa koji kod Brittena, nisu hladni promatrači i tumači radnje, već spona između pozornice i gledališta s pravom na vlastito mišljenje, ovdje su dobili i više od toga, vrijednost punopravnih ljudskih bića s pravom na emocije. Samo je korak nedostajao da se i oni uključe u antičku tragediju. […] Ženski Korus Željka Martić osvajala je toplinom snažnoga glasa i suverenim pjevanjem, Hrid Matić kao muški Korus sugestivnošću interpretacije.“ Upućujući neke zamjerke nekim dijelovima izvedbe, Marija Barbieri dodala je u Slobodnoj Dalmaciji 27. listopada 1997.: „Ali to nije sprječavalo Hrida Matića da kao muški Korus iskaže svoju veliku izražajnost i profinjeno umijeće interpretacije.“

    Hrid Matić (Andrej), Ruža Pospiš-Baldani (Marfa) i Dubravka Krušelj (Emma), Modest Petrovič Musorgski <em>Hovanščina</em>, HNK u Zagrebu, premijera 1999.Ruža Pospiš-Baldani (Marina) i Hrid Matić (Dimitrij), Modest Petrovič Musorgski <em>Boris Godunov</em>, HNK u Zagrebu, premijera 2002.

    Premijera Evgenija Onjegina u veljači 1998. imala je dobrih i loših strana, no prema Davoru Schopfu u Vjesniku 2. ožujka 1998. „Hrid Matić osvajao je simpatije u proživljenu i glasovno ujednačenom tumačenju prave žrtve 'lirskih prizora' pjesnika Lenskog.“ Slijedili su Andrej Hovanski na premijeri Hovanščine 1999. i „raspoloženi Grigorij u nadahnutu i opuštenu tumačenju“ na premijeri Borisa Godunova 2002. (Davor Schopf u večernjem izdanju Vjesnika, 2. ožujka 2002.).

    Godine 1999. Hrid Matić prekinuo je angažman u HNK-u u Zagrebu i prešao kao glazbeni producent na HRT. No kao gost ostvario je još nekoliko zapaženih uloga. Pjevao je vrlo zahtjevnu ulogu baruna Trenka na premijeri istoimene operete Srećka Albinija u Osijeku 2000., Luigija na obnovi Puccinijeva Plašta u HNK-u u Zagrebu 2002., Eisensteina na premijernim izvedbama Šišmiša u kazalištu Komedija 2007. i u HNK-u u Zagrebu 2010. te u Sarajevu Ismaelea na premijeri Nabucca 2004. i Imotskog kadiju na svečanoj obnovi 2005. Hasanaginice bosanskohercegovačkog skladatelja Asima Horozića (1958.) s kojom je sarajevski operni ansambl gostovao u srpnju u Istanbulu.

    Valentin Enčev (Nabucco), Sanela Redžepagić (Fenena), Adema Pljevljak (Ana), Ivica Šarić (Zaharija), Hrid Matić (Ismael) i zbor Opere, Giuseppe Verdi <em>Nabucco</em>, Narodno pozorište u Sarajevu, premijera 2004.

    Tijekom cijele karijere Hrid Matić održavao je koncerte, poglavito talijanskih arija i canzona, gdje su dolazili do izražaja njegov lijep, topao mediteranski glas, muzikalnost i umijeće interpretacije. Za vrijeme Domovinskog rata često je nastupao na raznim manifestacijama. Za svoje zasluge u promicanju hrvatske kulture nagrađen je odličjem Danice Hrvatske s likom Marka Marulića. Ostvario je nekoliko trajnih tonskih i video-zapisa, između ostalih i Mozartova Requiema i Stabat Mater Antonina Dvořâka i nastupio u televizijskoj adaptaciji opere Oganj Blagoja Berse. S ansamblom zagrebačke Opere gostovao je, uz već navedeno, u Kijevu i Miškolcu kao Ismaele u Nabuccu.

    A onda su očevi geni postajali sve jači i prevladala je želja za slikanjem. Danas je Hrid Matić član Hrvatskog društva likovnih umjetnika i priređuje izložbe.

    © Marija Barbieri, OPERA.hr, 2022.

Piše:

Marija
Barbieri

portreti