Božena Čubra

(Zagreb, 29. lipnja 1926. – Osijek, 3. kolovoza 2005.)

  • Božena Čubra Božena / Božica Čubra rođena je u Zagrebu 29. lipnja 1926. Završila je dva razreda Trgovačke akademije i od 1941. do 1943. radila u poznatoj Knjižari Kugli. Od rujna 1945. bila je članica zbora Opere HNK-a u Zagrebu, a 1947. upisala se u Muzičku školu. Jedna je iz plejade učenika, još više učenica, Marije Borčić koje su ostvarile lijepu opernu karijeru. Prve scenske korake napravila je u tada Narodnom kazalištu na Rijeci u listopadu 1950. kao Mala Floramye Ive Tijardovića. Zatim je 1951. pjevala Oscara u Krabuljnom plesu pa 1952. kao Božena Čubra-Novosel Ivišu u Adelovoj pjesmi Ive Paraća (1890-1954), Micaelu u Carmen i Jelenu u Nikoli Šubiću Zrinjskom. U lipnju 1953. pjevala je Svećenicu na premijeri Aide pod ravnanjem Lovre Matačića i sljedeće sezone Euridiku u Orfeju. Osjećajući da se u Rijeci ne razvija otišla je 1955. u Operu HNK-a u Osijeku. Zahvaljujući svojemu bogatom, lijepom glasu lirico spinto soprana i lakoći u pjevanju ostvarila je tridesetak uloga različitog karaktera, od Puccinijeve Cho-Cho-San u Madame Butterfly do Kraljice noći u Mozartovoj Čarobnoj fruli.. Pjevala je i Maricu u Podanoj nevjesti, Zorku u Porinu, a afirmirala se kao Jelena na premijeri Zrinjskog 1964. i u kasnijim reprizama opere pa je zagrebački kritičar Đorđe Šaula u Glasu Slavonije 4. travnja 1966. pisao da se istaknula. „sa svojim mekim lirskim sopranom i osjećajnošću i u trenucima dramatike“.

    Božena Čubra (Marica) – Bedřich Smetana, Prodana nevjesta, HNK u Osijeku, 1964.Osijek je zbog skučenosti scene često izvodio jednočinke, pa ih je na premijeri potkraj 1965. izveo tri: Serafinu švicarskog skladatelja Heinricha Sutermeistera (1910-1995), Diktatora austrijsko-američkog skladatelja češkog podrijetla Ernsta Kreneka (1900-1991) i Donizettijevu Ritu. U Diktatoru je Božena Čubra pjevala uloga Marije, žene ranjenog oficira. Đorđe Šaula pisao je 9. siječnja 1966. u Glasu Slavonije: „Ako je Zlatko Foglar dosta spretno glumeći suverenog diktatora, bio pjevački odmjeren, Marijan Bručić u ulozi ranjenog oficira i Božena Čubra u ulozi njegove žene, bili su pjevački veoma sugestivni no na mahove, u čisto dramskim scenama, čak i presonorni, s obzirom na široki raspon njihovih glasova i akustičku skučenost dvorane.“

    Božena Čubra (Violetta) – Giuseppe Verdi, Traviata, HNK u Osijeku, 1967.Na premijeri Traviate u svibnju 1967., prema Mirjani Škunci u Glasu Slavonije, 12. svibnja „Božena Čubra je sigurnim pjevačkim nastupom i finim osjećajem za frazu uspješno realizirala rolu Violette Valery unatoč izvjesne nedosljednosti svoje igre. Posebno nas se dojmio duet s Georgeom Germontom u drugoj slici [pjevao ga je Zlatko Foglar, op. a.] kao i impresivni završni prizor opere.“

    U lipnju 1969. Božena Čubra pjevala je svoju omiljenu Cho-Cho-San na premijeri Madame Butterfly. Đorđe Šaula pisao je u Glasu Slavonije 10. srpnja 1969.: „Božena Čubra kao Madame Butterfly nije bila u centru pažnje samo zato što je njena uloga i po dramatskim zbivanjima i po količini muzike u centru pažnje, nego i po zaista neobično sugestivnom, plemenitom kristalno čistom pjevanju, po potresnosti i snazi dramatskih čvorišta muzike, po umilnoj raspjevanosti arija, po čistoći i impozantnoj sigurnosti visina, ukratko Butterfly velikog formata.“

    Božena Čubra (Leila) – Georges Bizet, Biserari, HNK u Osijeku, 1972.Leonora u Trubaduru bila je još jedna lijepa uloga Božene Čubre. Pjevala ju je u alternaciji s premijernom protagonisticom Brankom Galić što je otvorilo mogućnosti usporedbe. Tako je Mirjana Škunca pisala u Glasu Slavonije 30. listopada 1969.: „Bitne odlike Leonore koju je dala Branka Galić su dostojanstvo i ponos koje podsjećaju na njenu odličnu kreaciju Tosce, dok je Božena Čubra svojoj verziji tog lika dala više topline i neposrednosti. U pjevačkom pogledu obje umjetnice raspolažu vrlo lijepo obojenim glasom, solidnom tehnikom i muzikalnošću te su slušaocima pružile i nekoliko zaista izvanrednih trenutaka.“

    Božena Čubra pjevala je i Leilu u Bizetovim Biserarima, Rosalindu u Šišmišu, sve tri glavne ženske uloge u Offenbachovim Hoffmannovim pričama, Đulu u Gotovčevu Eri s onoga svijeta, Puccinijeve Mimì u La Bohème i Manon Lescaut ali i karakterne uloge s primjesom komike kao što su Gospa Dara u jednočinki Vlast Ive Lhotke Kalinskog (1913-1987) i Usidjelica u radio operi Usidjelica i lopov Gian Carla Menottija (1911-2007).

    Božena / Božica Čubra umrla je u Osijeku koji je bio njezin drugi dom, 3. kolovoza 2005. i pokopana je na Groblju sv. Ane.

    © Marija Barbieri, OPERA.hr, 2019.
    Božena Čubra (Cho-Cho-San) – Giacomo Puccini, Madame Butterfly, HNK u Osijeku, 1969.

     

Piše:

Marija
Barbieri

portreti