Albin Kokeza

(Split, 4. svibnja 1928. – 4. srpnja 2001.)

  • Albin KokezaAlbin Kokeza, jedan od najljepših lirskih baritona koji nikada nije pokazivao sklonosti ka težem dramskom repertoaru pa je tijekom cijele karijere zadržao ljepotu i mekoću tona, rođen je u Splitu 4. svibnja 1928. godine. Pjevanje je počeo učiti 1947. u srednjoj Muzičkoj školi u Splitu kod Petra Markovića-Šilana, a od 1948. bio je član Opere Narodnog kazališta Split. Najprije je nastupao u manjim ulogama kao što je Fiorello u Seviljskom brijaču a od 1951. u većim kao što su Angelotti u Tosci, kojega je pjevao i na nekoliko sljedećih obnova opere, Levi u Nikoli Šubiću Zrinjskom kojega je također pjevao na nekoliko sljedećih obnova (na jednoj obnovi pjevao je Timoleona), Morales u Carmen. I njega je pjevao u nekoliko sljedećih obnova, a nepotpisani autor u dugom članku s naslovom Veliki uspjeh Splitske opere u Slobodnoj Dalmaciji 19. svibnja 1954. između ostalog naglasio je da je „Moralesa muzički vrlo uspješno donio mladi pjevač Albin Kokeza“. Slijedili su mlinar Sima (Gotovac Ero s onoga svijeta) i Belcore (Donizetti Ljubavni napitak). Njegova prva velika uloga koja je ostala u sjećanju je Valentin u Faustu kad je kritičar Slobodne Dalmacije u osvrtu na premijeru i reprizu Gounodove opere 12. prosinca 1953. ustvrdio: „Umjesto [Krunoslava, op. a.] Turkulina koji je zadovoljio radije bismo na premijernoj predstavi u ulozi Valentina vidjeli Albina Kokezu, koji je na prvoj reprizi bio glasovno mnogo bolji.“
    Zlata Butković (Cho-Cho-San), Maja Božin (Suzuki) i Albin Kokeza (Sharpless) – Giacomo Puccini, Madame Butterfly, Narodno kazalište Split, 1959.
    Godine 1957. Kokeza je u repertoar uvrstio Silvija u Pagliaccima, kojega je bio idealan interpret. I njega je pjevao na nekoliko obnova opere, do 1973., i u cijelosti snimio za Radio i Televiziju Zagreb. Za RTZ u cijelosti je snimio i Papagena u Mozartovoj Čarobnoj fruli kojega je također bio sjajan interpret. Opera je izvedena pod ravnanjem Mladena Bašića na Peristilu u Splitu u sklopu Splitskog ljeta 1970. godine.

    Godine 1959. Kokeza je postigao velik uspjeh na obnvi opere Adel i Mara Josipa Hatzea. Glazbeni kritičar Slobodne Dalmacije Ž.[eljko] R.[apanić] napisao je da „treba spomenuti još Albina Kokezu, koji se istakao u III. činu u ulozi pučkog pjesnika Frane“. Dugo godina bio je pojam za taj lik pjesnika i sanjara. Upravo u toj ulozi 1979. proslavio je 30. obljetnicu umjetničkog rada. Rapanić je u Slobodnoj Dalmaciji 6. studenoga 1959, pohvalio i Kokezov nastup u ulozi američkog konzula Sharplessa u Puccinijevoj Madame Butterfly.
    Albin Kokeza (Eneja) i Nada Puttar-Gold (Didona) – Henry Purcell, Didona i Eneja, Splitske ljetne priredbe, Dioklecijanovi podrumi, 1962.
    U kolovozu 1960. u Meštrovićev kaštelet stigla je omiljena Traviata. Violettu je pjevala glasovita slovensko-talijanska sopranistica Ondina Otta-Klasinc, Alfreda ugledni talijanski tenor Alvinio Misciano. Ulogu Germonta, Alfredova oca, odigrao je Albin Kokeza, koji se, prema Željku Rapaniću u Slobodnoj Dalmaciji 9. kolovoza, „pridružio elitnom paru s dosta uspjeha usprkos nedostatku snage glasa, što je nadomještao staloženošću i muzikalnim pjevanjem“. Godine 1961. Kokeza je pjevao i Enrica u Luciji di Lammermoor. To su bile zacijelo dvije njegove pjevački najzahtjevnije zadaće. Sljedeća je bila i pomalo neuobičajena – Eneja u operi Didona i Eneja Henryja Purcella na Spltskim ljetnim priredbama 1962. s Nadom Puttar-Gold u drugoj naslovnoj ulozi. Nastupio je još kao markiz Posa u Verdijevu Don Carlosu.
    Albin Kokeza (Valentin) – Charles Gounod, Faust, Narodno kazalište u Splitu, 1953.Programska cedulja izvedbe opere Adel i Mara Josipa Hatzea 4. veljače 1979. u HNK Split na kojoj je Albin Kokeza kao pjesnik Frane slavio 30. godišnjicu umjetničkog rada
    Albin Kokeza nastavio je nizati uloge koje su mu, kako se kaže, bile po mjeri pa je bio njihov odličan interpret. Bili su to 1964. Jelecki u Pikovoj dami, 1969. Marcello u La Bohème, 1965. Stanko u Povratku Josipa Hatzea i 1972. Figaro u Seviljskom brijaču, za kojega je 1972. dobio Nagradu Milka Trnina. Još ranije, 1968. pjevao je Ščelkalova u splitsko-zagrebačkoj realizaciji Borisa Godunova u Splitu.

    Kokeza je osobito uspješno kreirao likove plemenitih junaka, ali je u njegovu bogatom repertoaru od 67 uloga bio i Bill Hickok u mjuziklu Calamity Jane američko-židovskog skladatelja Sammyja Faina (1902-1989) i Kockar u komornoj operi također američkog skladatelja Halo, vi vani (Hello Out There) Jacka Hamiltona Beesona (1921-2010).

    Teodosija Koščina (Musetta), Cynthia Hansell-Bakić (Mimì), Berto Matešić (Rodolfo) i Albin Kokeza (Marcello) – Giacomo Puccini, La bohème, Hrvatsko narodno kazalište Split, premijera 1975.Doprinos Albina  Kokeze hrvatskom opernom stvaralaštvu bio je znatan. Uz već spomenute uloge pjevao je Ordelafa Mora i Rustichella u operi Marko Polo Ive Tijardovića (1895-1976) i nastupio na dvjema praizvedbama opera Borisa Papandopula Marulova pisan 1970. i Džentlemen lopov 1974. Za RTZ snimio je Intrigala u jednočinki Ljubovnici Dragutina Savina (1915-1996). Pjevao je i Tomu Salea u Tijardovićevoj opereti Splitski akvarel.

    Pjevač ugodna glasa plemenite boje, muzikalan, s istančanim smislom za oblikovanje lika, Albin Kokeza nastupio je u svojoj dugoj karijeri oko 1300 puta. Skroman i omiljen kao čovjek i pjevač umro je 4. srpnja 2001. u svom rodnom Splitu.

    © Marija Barbieri, OPERA.hr, 2018.

Piše:

Marija
Barbieri

portreti