Predgovor 5. godištu publikacije Hrvatski operni pjevači
Od Vladimira Ruždjaka do Biserke Cvejić
-
Peto godište publikacije Hrvatski operni pjevači obuhvaća pjevače koji su debitirali tj. počeli svoju opernu karijeru poslije Drugoga svjetskog rata i s poletom i zanosom bili nositelji djelovanja novoutemeljenih opera u Narodnim kazalištima u Rijeci (Nevenka Tomašić, Gino Bonellli, Irma Demoris) i Splitu (Andrica Dumanić, Zlata Jukas-Ivanišević, Alma Peranić), naravno uz one koji su u ta dva grada došli s određenim iskustvom a o kojima je bilo riječi u 4. Leksikonu,. Tu su i oni koji su dali zamah Operi Narodnog kazališta u Osijeku (Slavica Pfaff) i Operi HNK-a u Zagrebu vratili zvjezdane trenutke. To je vrijeme debija mladih umjetnika (zadržali smo se do debija 1950.) i nastajanja predstava koje pišu povijest: praizvedbe hrvatskih opera Ekvinocij, Mila Gojsalića, Koriolan, Stanac, Labinska vještica i opera koje su značile priključak na europske operne tokove a neke su postale naš izvozni proizvod: Brittenovi Lukrecija, Peter Grimes i San ljetne noći, Prokofjevljevi Vjenčanje u samostanu, Rat i mir i Zaljubljen u tri naranče, Šostakovičeva Katarina Izmajlova itd.
Uglavnom su to pjevači koji su vrhunac karijere postigli krajem pedesetih i u šezdesetim godinama prošloga stoljeća, što ne znači da nisu karijeru nastavili i sedamdesetih i osamdesetih godina pa se ne može postaviti fiksna razdjelnica. Iz središnje hrvatske operne kuće jedni su krenuli u svijet da bi se tamo potvrdili poput Vladimira Ruždjaka, Ratimira Delorka i Nade Puttar-Gold, a drugi su ostali u Zagrebu i svojim djelovanjem dali trajan pečat zagrebačkoj Operi (Franjo Paulik, Noni Žunec). Neki su svoje djelovanje vezali uz više gradova, kao najbolji koloraturni sopran tog razdoblja Mica Glavačević između Osijeka, Rijeke i Zagreba, i dvojica od najboljih dramskih baritona Frano Lovrić i Duško Kukovec između Splita i Zagreba. Ne smijemo zaboraviti ni hrvatske pjevače koji su karijeru ostvarili u drugim gradovima: Biserka Cvejić u Beogradu, Beču i Metropolitanu, Milivoj Bačanović u Sarajevu, Ana Lipša-Tofović u Skoplju. Stoga smo taj peti dio Leksikona podnaslovili Od Vladimira Ruždjaka do Biserke Cvejić.
© Marija Barbieri, OPERA.hr, 2018.
Piše:

Barbieri