Predgovor 4. godištu publikacije Hrvatski operni pjevači
Od Zinke Kunc-Milanov do Janje Hanžek
-
S četvrtim godištem publikacije Opera.hr završavamo popis pjevača koji su debitirali do 1945. godine, tj. do završetka Drugoga svjetskog rata, ili počeli opernu karijeru u Hrvatskoj do toga vremena. Naime, debi ili početak operne karijere (kod nekih se ti datumi poklapaju, a kod nekih i ne) bilo je jedino mjerilo prema kojemu smo mogli napraviti redoslijed uvrštavanja umjetnika, a mislimo da je završetak Drugoga svjetskog rata objektivna razdjelnica. Nekolicina ih je debitirala izvan Hrvatske, počevši od Zinke Kunc Milanov s kojom počinje ovaj četvrti Leksikon u velikom stilu, jer je ona jedna od najvećih opernih umjetnica koje smo imali u svjetskim razmjerima.
Leksikon obuhvaća još nekoliko naših umjetnika svjetskoga glasa, redom nastupanja: Josip Gostič, Marko Rothmüller, Gjurgja Milinković, Tomislav Neralić, Sena Jurinac, Dragica Martinis te Marijana Radev i Sonja Šagovac Mottl-Preger. Obuhvaćeni su umjetnici koji su cijeli radni vijek proveli u svojoj matičnoj opernoj kući kao npr. Vera Grozaj u Zagrebu, Ilija Žižak u Splitu ili Štefanija Lenković u Rijeci kao i oni koji su djelovali svega nekoliko godina ali su ostvarili uloge po kojima ih i danas pamtimo kao Rudolf Francl.
Iako nevelik po broju imena ovaj je dio Leksikona obimom iznimno velik jer je riječ o pjevačima koji su ostavili dubok trag u našoj opernoj reprodukciji svojim dugogodišnjim djelovanjem, brojem ostvarenih uloga i, što je još važnije, njihovom kvalitetom. Ukratko, među njima je nekoliko najistaknutijih ličnosti hrvatske operne reprodukcije, među njima i nenatkriljiv bariton Ante Marušić koji je u Splitu postao gotovo institucija.
© Marija Barbieri, OPERA.hr, 2017.
Piše:

Barbieri