Uspješna izvedba i potvrda kvalitete osječkog opernog ansambla

Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Camille Saint-Saëns, Samson i Dalila (koncertna izvedba), dir. Filip Pavišić, red. Robert Bošković

  • Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Camille Saint-Saëns, Samson i Dalila, dir. Filip Pavišić, red. Robert Bošković

    U Osijeku je, nakon dugih osam mjeseci čekanja i odgađanja, konačno 7. lipnja 2021. održana premijera opere Samson i Dalila francuskog skladatelja Camillea Saint-Saënsa i to u koncertnoj izvedbi. Kompletno osmišljena i pripremljena scenska izvedba pričekat će bolje epidemiološke uvjete početkom iduće godine.

    Dugo je bilo i 45-godišnje iščekivanje nove premijere nakon prvog uprizorenja Saint-Saënsove opere u osječkom HNK-u davne 1926. godine, kojim je dirigirao Lav Mirski.

    Koncertna se izvedba Samsona i Dalile dobro uklopila u zadane okvire jer ju je Saint-Saëns prvotno i zamislio u oratorijskom stilu, kakav i priliči poznatoj biblijskoj ljubavnoj priči iz Knjige Sudaca. Libretist Ferdinand Lemaire u centar opere stavio je dramu dvoje ljubavnika čije uloge nose cijelu operu i u kvantitativnom smislu prema količini napisanih arija i dueta. Samson i Dalila – vjernost i izdaja – dva lika čija ljubav intrigira i danas, osvaja bezvremenim porukama o snazi ljubavi, a zbog kojih publika i u 21. stoljeću voli operu.

    Dirigent Filip PavišićRedatelj Robert Bošković, uz podršku asistentice Jane Pogrmilović, u ovom koncertnom izdanju opere iskoristio je sinergiju dugih solo i duetnih nastupa pjevača u strukturi Saint-Saënsove partiture i efektno razmještanje zbora i epizodnih likova u ložama, te dobio na dinamici koncertne izvedbe. Nužnost zbog pandemijskih mjera i ograničenih uvjeta Bošković je pretvorio u prednost te ostvario nadasve zanimljivu koncertnu postavu. Dirigent Filip Pavišić sigurnom je rukom kontrolirao glazbeni tok opere u gotovo nemogućim akustičkim uvjetima: pleksiglas-pregrade u orkestru i vrlo otežana komunikacija zbora i orkestra zbog prostorne odvojenosti i pregrada u ložama. To su ujedno i razlozi zbog kojih je i dolazilo do razmimoilaženja u sinkronizaciji zbora i orkestra, ali i unutar zborskih dijelova opere, jer se iz loža na katu i u mezaninu podijeljen zbor pjevajući kroz vizire međusobno nije mogao dobro čuti, pa tako niti kvalitetno sinkronizirati. Separirani zvuk dionica orkestra zbog sviranja u ogradama bio je također čujan i stvarao poteškoće u izvedbi, ali je dirigent Pavišić stalno vraćao u tempo i sinkronizaciju cjelokupan ansambl orkestra, zbora i solista, što je davalo sve bolji rezultat tijekom izvedbe i odmicanja opere prema finalu.

    Orkestralno najuspjelija je bila izvedba baletnog umetka u 3. činu opere koju je Pavišić koncertno osmislio kao samostalnu točku vrijednu prezentiranja u bilo kojoj koncertnoj dvorani, a francuski je kolorit u drvenim puhačima, limenoj i perkusionističkoj sekciji bio idealno izbalansiran. Pripremi ovog tehnički zahtjevnog programa pridonijela i asistentica dirigenta i zborovotkinja Barbara Kajin.

    Zbog pandemijskih uvjeta izvedbe, povezati sve rastrgane dijelove u cjelinu bio je težak dirigentski i redateljski zadatak, za koji se može reći da je uspio i da je publika u Osijeku imala priliku cjelovito doživjeti glazbenu dramu.

    Irena Parlov (Dalila)Igor Krišto (Samson)

    Solisti su također imali otežani zadatak jer su bez scenskih pomagala glasovno trebali dočarati kontekstualnost libreta, što je standardni problem koncertnih izvedbi opera, kojemu treba dodati i teške akustičke uvjete glazbene podrške orkestra i zbora. U ulozi Samsona nastupio je Igor Krišto (tenor) koji je do kraja iznio ovu snažnu ulogu u jednom kvalitativnom krešendu. Krišto je prevladao početne napore nastupne arije i dueta s Dalilom i kako je opera tekla prema kraju, sve više je osvajao publiku dobro osmišljenim glasovnim profiliranjem Samsonovog lika. Višeslojnu ulogu Dalile uspješno je ostvarila mezzosopranistica Irena Parlov jer je pokazala visoku koncentraciju u nizu različitih transformacija lika i glasovno ih protumačila u stilu francuske opere 19. stoljeća. Nedostatak scene zahtijevao je izdržljivost u dugim arijama i duetima, posebice u drugom činu koji je bio glasovno najzahtjevniji i tu je Parlov pokazala da može odgovoriti profesionalno svim izazovima koncertnog žanra opere.

    Leon Košavić (Veliki svećenik)Miloš Milojević (Stari Židov)

    Iznenađenje večeri bio je Leon Košavić (bariton) u ulozi Velikog svećenika, koji je stilski dotjerano i pjevački lijepo osmišljeno i neforsirano izveo arijske nastupe, jednako uspješan i u ansamblima. Berislav Puškarić (bas) u ulozi Abimelecha očekivano je bio na visini zadatka, ostvarivši niz jednako kvalitetnih i razrađenih nastupa, pružajući oslonac i ostalim dionicama u ansamblima. Također je izuzetno kvalitetan nastup imao Miloš Milojević (bas) u ulozi Starog Židova koji je svakom pojavom potvrđivao glasovne sposobnosti u dočaravanju lika koji mu je povjeren. Pet pjevača u glavnim ulogama, čak i bez scene, potvrdilo je kvalitetu osječkog opernog ansambla da se može upustiti u koncertne izvedbe zahtjevnih opernih partitura, jer su bez iznimke bili na visini zadatka. Uspjehu izvedbe pridonijeli su nastupima i Predrag Stojić u ulozi Glasnika, Ladislav Vrgoč kao Prvi Filistejac te Robert Adamček kao Drugi Filistejac, vješto korespondirajući iz loža s orkestrom na sceni. Oblikovatelj svjetla koncertne izvedbe Tomislav Kobia primjerenim svjetlosnim efektima i animacijama pratio je sadržaj opere i upotpunio svečani dojam izvedbe.

    Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Camille Saint-Saëns, Samson i Dalila, dir. Filip Pavišić, red. Robert Bošković

    Izvedba Samsona i Dalile u koncertnoj verziji u vrijeme pandemije ostat će zapamćena kao programski poduhvat osječkog HNK za svoju publiku i vrijednosti koje promiče operna umjetnost. Ovacije i aplauzi kontrolirano popunjenog gledališta pokazali su da je koncertna premijera dobrodošla i odlično pogođena.

    © Sunčana Bašić, KLASIKA.hr, 30. lipnja 2021.

    Produkcija: Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku
    Premijera: 7. lipnja 2021.


    Samson i Dalila (koncertna izvedba)
    Glazba: Camille Saint-Saëns
    Libreto: Ferdinand Lemaire
    Dirigent: Filip Pavišić
    Redatelj: Robert Bošković
    Oblikovatelj svjetla koncertne izvedbe: Tomislav Kobia
    Asistentica redatelja: Jana Pogrmilović
    Asistentica dirigenta i zborovođa: Barbara Kajin
    Suradnica za francuski jezik: Ivana Šojat
    Koncertni majstori: Igor Šimonji i Bela Nagy
    Korepetitori: Damir Šenk i Igor Valeri
    Mentor pjevanja: Katalin Brunjai-Hihlik
    Inspicijenica:  Irena Budak
    Šaptačica: Ivana Klaić

    Ansambl zbog i orkestar Hrvatskog narodnog kazališta u Ooijeku

    Solisti:

    Samson: Igor Krišto
    Dalila: Irena Parlov
    Veliki svećenik: Leon Košavić
    Abimelech: Berislav Puškarić
    Stari Židov: Miloš Milojević
    Glasnik: Predrag Stojić
    Prvi Filistejac: Ladislav Vrgoč

Piše:

Sunčana
Bašić

kritike