Revija odličnih opernih glasova
Gala koncert Opere HNK-a u Zagrebu, dir. Aleksandar Kalajdžić, 13. travnja 2021.
-
Još jedan od Gala koncerata Opere HNK u Zagrebu, održan 13. travnja, ponovno je mogao uvjeriti u odlične potencijale opernih umjetnika kojima raspolaže hrvatska nacionalna operna kuća, a koji zbog aktualnih epidemioloških uvjeta drastično smanjenog broja slušatelja nastupaju uglavnom tek s opernim arijama, a ne i u opernim produkcijama.Tako prema uzrečici „bolje išta nego ništa“, a i da bi se zaposlilo orkestar i operne prvakinje i prvake, organizirane su koncertne izvedbe s opernim arijama već prema likovima koje bi ti vrsni pjevači inače inkorporirali u uobičajenim glazbeno-scenskim predstavama. Uz to, dolaskom dirigenta Aleksandra Kalajdžića, koji za pultom nasljeđuje upravo otišlog ravnatelja Opere maestra Marcella Motadellija, pružaju se nove prilike za rad s opernim orkestrom, jer bi preduga pauza u nastupanju i za instrumentalne glazbenike nedvojbeno bila krajnje loša.
O maestru Aleksandru Kalajdžiću pisala sam u povodu njegova dirigiranja na koncertu sa sopranisticom Ivanom Lazar održanom 26. ožujka (pročitajte osvrt). U ovom se osvrtu dakle posvećujem prvenstveno opernim umjetnicima koji su se 13. travnja na pozornici HNK u Zagrebu nizali kao na nekoj „modnoj reviji glasova“ i izvodili uglavnom dobro poznate operne arije, reklo bi se hitove iz opernog repertoara skladatelja od 18. do 20. stoljeća (ako se uzmu u obzir godine rođenja i smrti Pietra Mascagnija, iako i on pripada tom standardnom klasično-romantično-verističkom repertoaru).
Čuti na početku Mozartovu Uvertiru Čarobnoj fruli bio je uhu ugodan užitak iako je već sam taj početak još više naglasio žalost razdoblja u kojemu živimo i nismo u mogućnosti gledati i slušati operni repertoar onako kako to „Bog zapovijeda“. No, dobro, orkestar je pod Kalajdžićevim ravnanjem muzicirao uredno i simpatično i ta je urednost, discipliniranost i pregnuće doduše smanjenog orkestra trajala tijekom cijelog koncerta.
Ostalo se pri Čarobnoj fruli i Valentina Fijačko i Ozren Bilušić skladno su i dobro pjevano izveli duet Pamine i Papagena Bei Männern (welche Liebe fühlen), jedan od duhovitih dueta koji uzdiže ljubavne osjećaje (dakako i kod muškaraca). Nakon oduševljenog pljeska, po svoj je aplauz došao odličan tenor Tomislav Mužek otpjevavši, dakako na ruskom, ariju Lenskog iz jedne od najlirskijih ruskih romantičnih opera, iz Evgenija Onjegina P. I. Čajkovskog. Tomislav Mužek glasom izuzetne topline, sigurnosti i uživljene osjećajnosti odlično je izveo ariju Kuda, kuda (kuda vi udalilis) iz drugog čina opere koji je po definiciji čin drame Lenskog i njegovog pokušaja, ali i odustajanja, od pisanja pisma ljubljenoj Olgi. O kako bi bilo lijepo imati na repertoaru s Mužekom u ovoj ulozi uprizorenje Evgenija Onjeginja na pozornici u Zagrebu!Slijedila su dva dueta i to duet Kecala i Janka Znam jednu djevu (Každý jen tu svou, znám jednu dívku) iz Smetanine Prodane nevjeste u izvedbi tenora Stjepana Franetovića i basa Luciana Batinića, duhovito i razigrano, te duet Giuliette i Niklausa Belle nuit, ô nuit d'amour iz Hoffmanovih priča Jacquesa Offenbacha, melodijski preslatke Barkarole, koju su odlično otpjevale sopranistica Valentina Fijačko i mezzosopranistica Dubravka Šeparović Mušović. Prvakinje i prvaci koje čeznemo čuti u pravim predstavama.
Sopranistica Lana Kos Bellinijevu Casta Divu iz opere Norma pjevala je prvi put, ali svakako dojmljivo. U nastavku dva Verdijeva bisera, arija Banca, generala u vojsci kralja Duncana od Škotske, romanca upozorenja sinu kuda ide Studia il passo…come dal ciel precipita iz „crne“ tragedije Macbeth, u dramatično uvjerljivoj izvedbi basa Luciana Batinića, a potom duet Leonore i grofa Lune (Udiste? Come albeggi (la scure al figlio) iz komplicirano tragičnog Trubadura koji su Lana Kos i Ljubomir Puškarić otpjevali u neophodnom dramatičnom zanosu.Talijanski veristički inovator Pietro Mascagni bio je zastupljen arijom Santuzze Voi lo sapete, o mamma iz Cavallerie rusticane u vrlo pouzdanoj izvedbi nosivog mezza Dubravke Šeparović Mušović da bi potom Orkestar odsvirao Intermezzo iz iste opere, a koncert zaključili bariton Ljubomir Puškarić i tenor Tomislav Mužek duetom Rodriga i don Carla E' lui desso l'infante iz još jedne od Verdijevih tragičnih opera, iz Don Carla, ili, što je učestaliji naslov, Don Carlosa. Duet dvojice prijatelja, Rodriga, markiza od Pose i Don Carlosa izveli su naši operni ljubimci doista znalački, glasovno uvjerljivo i glumački dojmljivo.
Pa da se ne ponavljam previše, nadam se da će Opera HNK u Zagrebu sa svojim solistima, orkestrom i zborom uskoro krenuti doista punim plućima i s entuzijazmom kao jedinim uvjerljivim magnetom za puno gledalište.© Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 29. travnja 2021.
Orkestar Opere HNK-a u Zagrebu
Dirigent: Aleksandar Kalajdžić
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart: Čarobna frula, Uvertira
Wolfgang Amadeus Mozart: Čarobna frula
Duet Pamine i Papagena, Bei Männern
Izvode: Valentina Fijačko i Ozren Bilušić
Petar Iljič Čajkovski „Evgenij Onjegin”
Arija Lenskoga, Kuda, kuda (kuda vi udalilis)
Izvodi: Tomislav Mužek
Bedřich Smetana „Prodana nevjesta”
Kecala i Jenika, Znam jednu djevu
Izvode: Luciano Batinić i Stjepan Franetović
Jacques Offenbach: Hoffmanove priče
Duet Giuliette i Niklaussa Barcarolle, Belle nuit, ô nuit d'amour
Izvode: Valentina Fijačko i Dubravka Šeparović Mušović
Vincenzo Bellini: Norma
Aarija Norme Casta diva
Izvodi: Lana Kos
Giuseppe Verdi: Macbeth
Arija Banca Studia il passo… Come dal ciel precipita
Izvodi: Luciano Batinić
Giuseppe Verdi: Trubadur
Duet Leonore i Lune, Udiste? Come albeggi
Izvode: Lana Kos i Ljubomir Puškarić
Pietro Mascagni: Cavalleria rusticana
Arija Santuzze Voi lo sapete, o mamma
Izvodi: Dubravka Šeparović Mušović
Pietro Mascagni: Cavalleria rusticana, Intermezzo
Giuseppe Verdi: Don Carlo
Duet Rodriga i don Carla, E’ lui desso l’infante
Izvode: Ljubomir Puškarić i Tomislav Mužek
Piše:
Weber