Nadahnuto, energično i poletno

Jakov Gotovac: CD album Ero s onoga svijeta, CPO, BR Klassik, Njemačka

  • Devet mjeseci nakon izvedbe u Prinzregententheateru u Münchenu opere Jakova Gotovca Ero s onoga svijeta, prve međunarodne izvedbe nakon mnogo godina, javnosti je predstavljeno i prvo novije diskografsko izdanje ove značajne hrvatske opere, live-snimka münchenske izvedbe. Podsjetimo se - unatoč tome što se radi o jednoj od najznačajnijih i dviju na hrvatskim pozornicama najizvođenijih opera (uz Zajčevu operu Nikola Šubić Zrinjski), Ero s onoga svijeta nije doživio niti jedno novije diskografsko izdanje. Izuzev arhivskog izdanja opere, do snimke opere Ero s onoga svijeta ne može se doći, tako da je i dalje najbolji i najpristupačniji način da se susretnemo s ovom operom taj da odemo u kazalište. Međutim, nove okolnosti i prekid svih kulturnih događanja, pa tako i koncertnih i opernih izvedbi, i to je onemogućio, vjerojatno na dulji period. Snimke opernih izvedbi time postaju još dragocjenije.

    Koncertna izvedba u Münchenu održana je 19. svibnja 2019. godine, u suradnji Münchenskog radijskog orkestra, pod ravnanjem svoga šefa-dirigenta Ivana Repušića, zajedno s hrvatskim solistima i Zborom Hrvatske radiotelevizije. Opere u koncertnim izvedbama, pogotovo neki na međunarodnom repertoaru rijetki operni naslovi, redovita su pojava na koncertima Münchenskog radijskog orkestra, jednog od ansambla Bavarske radiotelevizije, koji uz Simfonijski orkestar Bavarskog radija nosi glavninu repertoara i snimanja ove velike radiotelevizijske kuće. Izvedba Ere, prenošena izravno u eteru Bavarskog radija, ujedno je i snimljena, a CD je objavljen u suradnji njemačke diskografske kuće cpo, u suradnji s glazbenim izdavaštvom Bavarske radiotelevizije, BR Klassik. Specijalnost diskografske kuće cpo izdanja su ozbiljne glazbe nekih manje poznatih autora, često pripadnika manjih nacija, rasvjetljujući repertoar koji je ostao u sjeni nekih međunarodno razglašenijih skladatelja, često pripadnika većih nacija odnosno snažnijih tradicija. Tako su u fokusu izdavačke djelatnosti kuće cpo već bila djela samog Gotovca – njegova simfonijska djela, ali i Dore Pejačević, čiji kompletan opus objavljuje, Blagoja Berse i drugih.



    Novi CD izuzetno je CD izdanje iz više razloga, ne samo kao rijetkost u izdavaštvu hrvatske operne glazbe; u prvom redu zabilježba je to odlične izvedbe svih okupljenih - od vrhunskog orkestra koji se spojio s nizom najistaknutijih hrvatskih opernih solista i Zbora HRT-a, pod ravnanjem dirigenta Ivana Repušića, kod kojega se na jedinstven način među suvremenim hrvatskim dirigentima spajaju talent i disciplina, kao i svijest o potrebi za promicanjem hrvatske glazbe izvan granica same Hrvatske. Upravo on bio je spiritus movens iza cijele produkcije, spajajući repertoarne planove svog orkestra s već postojećim idejama izdavača za realizacijom diskografskog izdanja hrvatske opere Ero s onoga svijeta. Iste one kvalitete izvedbe Ere, koje smo doživjeli uživo ga gledajući u Prinzregententheateru, uspješno su prenesene na snimci visoke kvalitete, koju potpisuju ton-majstor Thomas Schinko i glazbeni producent Eckhard Glauche.

    Preciznost, nadahnuće, energija, izviru iz svakog trenutka snimke, postavljene u jasnu, transparentnu zvučnu perspektivu, u kojoj dobivamo uvid u sve detalje izvedbe. Prvi dojam je energija i polet koji kao da natkriljuju svaku komponentu izvedbe i koji – to je sasvim jasno – potječu od dirigenta. Čujemo svaki detalj u jasno iznesenoj partituri, ispunjenoj nabojem, napetošću od samog početka. Usto, vedrina i gotovo opipljiv karakter nešto je što je karakteristika žive izvedbe, nepatvoreno, i ovdje se jako dobro osjete, na snimci u kojoj nema rezova i post-produkcijskih zahvata studijskog snimanja. Sve je tu živo, iskreno, onako kako je bilo i na živoj izvedbi. Glazbenici na čelu s Repušićem na ovoj nam snimci pružaju uvid u svaki plan neobično bogatog Gotovčeva orkestralno-vokalnoga sloga, s velikom posvećenošću svakom detalju partiture. Njezin dinamičan protok osiguravaju aktivna, pokretljiva tempa, dok je ostvarena i neuobičajeno razgranata paleta dinamičkih, ritamskih i kolorističkih mogućnosti Gotovčeva zapisa.



    Slušajući CD, iako lišeni slike, s obzirom i na razgovjetnost pjevačkih izvedbi i na životnost kompletnog izvođačkog aparata, imamo osjećaj kao da smo u filmu, u glazbenom filmu Ere s onoga svijeta, novih, osvježenih boja. Solističke izvedbe sve do jedne su odlične - od duhovitog karaktera Miće odnosno naslovnog Ere, koji poprima određenu romantičnu kvalitetu u blistavoj izvedbi Tomislava Mužeka, kojemu se u proživljenoj izvedbi pridružuje Valentina Fijačko Kobić kao Đula, punog, bogatog glasa, u čijim nijansama možemo uvijek iznova uživati. Drugi par solista je također izuzetan – Ivica Čikeš kao autoritativan gazda Marko, s pravom dozom humora i izuzetno lijepim toplim basovskim glasom i Jelena Kordić kao duhovita, zabavna Doma, svježeg glasa i izuzetnih pjevačkih sposobnosti. Ljubomir Puškarić u ulozi mlinara Sime također je pun pogodak u ovoj blistavoj solističkoj podjeli, čija toplina glasa i muzikalna fraza također osvajaju. Čobanče Suzane Češnjaj pridružuje se ostalima s prikladnim, jednostavnim pristupom ulozi. Zbor HRT-a odgovorio je izazovu izvedbe s puno osjetljivosti, dinamički iznijansiran, punog tona, mekih boja i s odlično ostvarenim zborskim solima.

    Pri slušanju poseban užitak osjetit ćemo slušajući Münchenski radijski orkestar, čiju izvedbu treba istaknuti kao nešto što nadvisuje uobičajenu razinu operne orkestralne izvedbe – u sviranju ovoga orkestra pjevačima je pružena ne samo savršena pozadina, nego bogato, vibrantno zvukovno okruženje puno karaktera u svakoj sekciji i u svim raznoliko isprepletenim i međusobno prožetim instrumentalnim linijama, koje su odsvirane ne samo sa savršenom preciznošću nego i  s iskrenim žarom u prenošenju partiture, kojim je orkestar odgovorio na angažman i entuzijazam svog šefa dirigenta Ivana Repušića.  

    U opremi CD-a treba pohvaliti tiskanje kompletnog libreta Milana Begovića, pri čemu su paralelno s hrvatskim originalom tiskani i prijevodi na njemačkom i engleskom, što će operu učiniti pristupačnom i ne-hrvatskom slušateljstvu. Ne možemo ne spomenuti i određene zamjerke, koje se odnose na nepreciznost muzikološkog odnosno uredničkog rada na izdanju, zbog koje su nažalost otisnuti krivi podaci o godinama rođenja i smrti skladatelja na omotu CD-a, kao i kriva godina nastanka opere u popratnoj knjižici.

    Neovisno o tome što je novi CD Ere s onoga svijeta zapravo i jedino suvremeno diskografsko izdanje koje možemo nabaviti (na pojedinim internetskim stranicama mogu se nabaviti stare ploče Jugotona i reizdanja te snimke), ovaj CD opere Ero s onoga svijeta za svaku je preporuku svima onima koji žele bolje osluhnuti Gotovčevu glazbu, posebno raskoš Gotovčeve orkestracije, i svojoj zbirci operne diskografije pridodati novo, svježe čitanje ove opere i svjedočanstvo njezine suvremene međunarodne izvedbe. Isto tako, izdanje je i za preporuku svim školama i različitim obrazovnim ustanovama, kako bi Gotovčeva glazba stekla i brojne nove mlade poklonike, koji će joj se zasigurno vraćati mnogo, mnogo puta.

    Uz ovu operu, Ivan Repušić je zajedno s Münchenskim radijskim orkestrom i Zborom Bavarskog radija, za BR Klassik ostvario i izdanje Gotovčeve Himne slobodi, a najavljeno je i objavljivanje CD-a Hrvatski glagoljaški rekvijem Igora Kuljerića, u izvedbi istih ansambala Bavarske radiotelevizije, zajedno s hrvatskim solistima, koji su djelo izveli i snimili u Münchenu, a potom izveli i u Zagrebu, u sklopu ciklusa Lisinski subotom u veljači ove godine.

    © Zrinka Matić, KLASIKA.hr, 20. travnja 2020.

Piše:

Zrinka
Matić