Uvjerljiva Golac Rilović prvi put u ulozi Jelene

HNK u Zagrebu: Ivan pl. Zajc, Nikola Šubić Zrinjski, dir. Nikša Bareza, red. Krešimir Dolenčić, 27. veljače 2020.



  • Posljednja izvedba Zajčeva Nikole Šubića Zrinjskog, održana 27. veljače u Hrvatskome narodnom kazalištu u Zagrebu, prilika je za podsjećanje na obnovu toga djela ove kazališne sezone (za potrebe snimanja za internetsku platformu OperaVision) te za upozorenje na prvi debi u nekoj od većih uloga u toj operi od posljednje zagrebačke obnove (2014), onaj sopranistice Adele Golac Rilović u ulozi Jelene, kćeri Zrinjskoga i njegove supruge Eve.

    Tko prati cijeli operni repertoar zagrebačkoga HNK-a, mogao je primijetiti kako odnos različitih uprava kazališta prema kvaliteti izvedbi domaćeg opernog repertoara nije uvijek uzoran. Znalo se događati da se glavne uloge u Zrinjskom i Gotovčevoj operi Ero s onoga svijeta dodjeljuju solistima kojima se ne dopušta pristup glavnim ulogama svjetskog opernog repertoara, kao i nedovoljno iskazanim zborskim pjevačima kojima glavne uloge u nehrvatskim operama također nisu bile dostupne. Kad je 2014. ponovno postao ravnateljem zagrebačke Opere, Nikša Bareza dao je odmah u prvoj sezoni svojega mandata obnoviti Zrinjskog i Era. Zajčevu najpoznatiju operu obnovio je tada dirigent Ivan Josip Skender (Ivana Lazar tada je prvi put pjevala Jelenu, Tamara Felbinger Franetović Evu a Luciano Batinić Sulejmana), dok je zapuštenu predstavu Era obnovio sâm Bareza, veliki poznavatelj i zagovornik te partiture.



    Unatoč početnomu zamahu koji su izvedbe Zrinjskog dobile spomenutom obnovom, tijekom sljedećih sezona predstava se opet počela izvoditi sve više rutinski i sa sve manje pokusa. Pa ako se nije smatralo potrebnim upristojiti je za potrebe domaće publike, poticaj je ipak došao dogovaranjem snimanja Zrinjskog za internetsku platformu OperaVision, gdje se izvedba iz studenog našla u društvu svjetskih repertoarnih naslova drugih opernih kuća. Tako su ove sezone u Zrinjskome obnovljeni i kostimi Ike Škomrlj i Dženise Pecotić.

    Za dirigentskim pultom na obnovi se, kao i na posljednjoj izvedbi 27. veljače ove godine, našao Nikša Bareza, dirigent kojemu nikad nisu bili strani ni interes ni zalaganje za hrvatsko operno stvaralaštvo (tijekom nedavnog upravljanja zagrebačkom Operom nije samo dao obnoviti Zrinjskog i Era, nego je na repertoar stavio i nova uprizorenja Ekvinocija Ivana Brkanovića te Adela i Mare Josipa Hatzea, te dirigirao premijerama obaju naslova). U Zrinjskome je uspio upristojiti orkestar i otkloniti neke pjevačke interpretacijske manire, ali se – zbog zadanosti inscenacije Krešimira Dolenčića – nije mogao upustiti u otvaranje skokova u partituri. Rezultati koje je ostvario prošle godine (ne zanemarujući ni tradiciju dirigenta Milana Sachsa) mogli su se čuti i na posljednjoj izvedbi, ali u nešto manjoj mjeri. Naime, otkako više nije ravnatelj zagrebačke Opere, kriteriji za potreban broj pokusa za postavljanje ili obnovu nekoga naslova smanjili su se, pa se npr. u zakletvi Zrinjskoga mogao čuti nezgodan raskorak između orkestra i zbora.



    U većim ulogama nastupili su pjevači s iskustvom u ovoj operi: Zrinjskoga je pjevao prvi bariton u kući Ljubomir Puškarić, Evu Tamara Felbinger Franetović, Sulejmana Luciano Batinić, Mehmeda Sokolovića Mario Bokun, Sulejmanova liječnika Levija Davor Radić. Stjepan Franetović, koji posljednjih godina češće pjeva Sokolovića, bio je Jelenin zaručnik Juranić, što je uloga koju bi u ovoj operi i inače trebao pjevati. Idealni Sokolović bio bi zapravo dramski tenor, ali takvog trenutno nemamo na raspolaganju.

    Posljednjih nekoliko sezona nešto manje aktivna na pozornici matične kuće, Adela Golac Rilović debitirala je kao Jelena. Neobično je što se susrela s Jelenom tek nakon što je realizirala najmanje četrdesetak drugih opernih uloga, a zaobišla ju je i uloga Đule u Eri. Da je koračala uobičajenim koracima jednog hrvatskog soprana, sada bi već možda preuzela ulogu Eve, no baš je nježna i lirska Jelena njezin prirodni fah. Uložila je veliki trud u uvjerljivu karakterizaciju lika, što je u izvedbama Zrinjskog, uzmemo li u obzir sve protagonističke uloge, ne baš tako česta pojava. Juranićevo probadanje Jelene, na njezinu vlastitu molbu, u sedmoj slici, koje ponekad izaziva lagani podsmjeh u gledalištu, bilo je zahvaljujući dignitetu kojim je gradila Jelenu, zaista uvjerljivo.

    Adeli Golac Rilović i inače uspijeva na opernoj pozornici predstaviti plemenitost, pojavom i interpretacijom, kao što je u posljednje vrijeme bio slučaj i s njezinom Elsom u Lohengrinu, Tatjanom u Evgeniju Onjeginu, Hélène u Sicilijanskoj večernjoj, Groficom u Figarovu piru i Elizabetom u Don Carlu, premda poneke od tih uloga nisu bile idealne za njezin tip glasa. Uvjerljiva i u recitativima i u ansamblima (prirodno reagirajući na iskaze drugih likova), u obje je Jelenine arije (Gdje na tvrdu Stancu-brdu i Cvate ruža rumena) pokazala u srednjoj lagi ugodno zaobljeni lirski ton i lijepi piano, dok visine nisu bile donesene s lakoćom. Neka prava Jelena Adele Golac Rilović potakne i one koji se u ovom uprizorenju nalaze duže od nje, na sugestivnije donošenje glavnih uloga.



    Nadajmo se da preostale izvedbe Zrinjskoga u ovoj sezoni neće postupno opadati u kvaliteti, a dugoročno – da će se tijekom koje od sljedećih sezona naći mogućnosti da se ova dugovječna predstava (premijerno izvedena 1994.) vrlo skromne i nerazrađene inscenacije zamijeni sasvim novim uprizorenjem, s temeljito glazbeno pripremljenom izvedbom integralne partiture i bolje razrađenim odnosima među glavnim likovima.

    Ivan pl. Zajc: Nikola Šubić Zrinjski (1876.)
    Orkestar, Zbor i Balet Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu
    Dirigent: Nikša Bareza
    Redatelj: Krešimir Dolenčić
    Scenografkinja: Dinka Jeričević
    Kostimografkinje: Ika Škomrlj, Dženisa Pecotić
    Koreografkinja: Sonja Kastl
    Zborovođa: Luka Vukšić 

    Uloge:
    Nikola Šubić Zrinjski: Ljubomir Puškarić
    Eva: Tamara Felbinger Franetović
    Jelena: Adela Golac Rilović
    Lovro Juranić: Stjepan Franetović
    Sulejman Veliki: Luciano Batinić
    Mehmed Sokolović: Mario Bokun
    Levi: Davor Radić
    Gašpar Alapić: Ozren Bilušić
    Vuk Paprutović: Tvrtko Stipić
    Mustafa, Ali Poturk i Ibrahim Begler Beg: Neven Mrzlečki, Željko Grofelnik i Robert Palić
    Glasnik: Antonio Brajković

    © Karlo Radečić, KLASIKA.hr, 18. ožujka 2020.

Piše:

Karlo
Radečić

kritike