Razumljiva i precizna dikcija

Uz premijeru opere Carmen Georgesa Bizeta u HNK Osijek, 23. studenog 2018.



  • U Osijeku je 23. studenog 2018. godine izvedena prva operna premijera u HNK-u u Osijeku: Carmen Georgesa Bizeta. Od osnutka Nacionalnog kazališta 1907. godine, opera Carmen je izvedena čak 163 puta u prethodnih devet postava, što je dovoljan argument da se popularni Bizetov evergrin uvrsti u omiljene osječke glazbene repertoarne predstave.

    Glazbeno-estetski ukus, kao i očekivanja publike, diktirani su tradicijom uprizorenja Carmen, prpošne Ciganke, vojničkih koračnica u zborskim numerama i karakternim plesovima. Nova osječka predstava je suvremeno čitanje tradicije kroz iskorak u 3D video i projekcijsku tehnologiju scenografije. Redatelj Kobie van Rensburg iz Južnoafričke Republike, koji je ujedno i scenograf predstave, inzistirao je na povijesnom tumačenju Bizetove partiture, ali kroz suvremenu vizuru video-projekcije scenografije koja stvara privid trodimenzionalnosti. I sam pjevač širokog stilskog raspona, s dobrim vladanjem opernom literaturom i stilskim zahtjevima autentične povijesne interpretacije, redatelj Van Rensburg je ovakvom scenografijom ostavio više prostora za plesne točke te scenski pokret solista i zbora na osječkoj pozornici koja nije velika. Video-scenografija pratila je dramaturške Bizetove ideje vrlo vjerno, dinamizirajući takvim efektima i emocionalni sloj drame. U nekim je trenucima takvo video podcrtavanje radnje, koja se već odvija na sceni, dodatnim vizualnim efektima moglo i izostati (tučnjave, proricanje kartama) jer je nepotrebno udvostručavalo prijevod događanja u operi. Tehnološke inovacije koje je redatelj Van Rensburg donio u Carmen dale su predstavi potreban suvremeni izgled i sigurno će joj osigurati repertoarni status opernog hita i nužnu komunikaciju, posebice s mlađom publikom. Vrijedne prinose režiji dali su i asistenti redatelja Nenad Tudaković i Jana Pogrmilović. Istom logikom povijesno autentičnog tumačenja opere, kostimograf Neven Mihić vjerno je kreirao i promišljao raskošne kostime koji su srasli s dramom. U svakom činu kostimi su u određenoj paleti boja koje emocionalno slikaju Carmen u različitim ljubavnim fazama. Koreograf Vuk Ognjenović iskoristio je svaki dio prostora na pozornici, oslobođenoj video-scenografijom, te je koreografijom plesne skupine HNK u Osijeku unio atraktivnost ljubavnim scenama, koračnicama, karakternim plesovima i prizorima tučnjave u operi.



    Dirigent Filip Pavišić je od prvih taktova uvertire postizao točno čitanje i poštivanje oznaka tempa i agogike u orkestralnoj dionici partiture, vješto vodeći dinamičko nijansiranje usklađeno s vokalnim dionicama. Orkestar je raskoš instrumentalnih boja iznio dojmljivo, posebno u često solo eksponiranim dionicama drvenih puhaćih instrumenata, a čisto intonirana limena sekcija osiguravala je stabilnost tuttija.

    Mezzosopranistica Irena Parlov etablirala se u ulozi Carmen ostvarivši lik Ciganke uvjerljivo i aktivno u promjenama koje zahtijeva njezin karakter. Proživljeno je iznijela sva lica Carmen - od ljubavne Habanere, zavodljive kokete u numeri Seguidilla te istaknutom plesu uz sviranje kastanjete, pa sve do glumački uvjerljive dramatične scene umiranja na kraju opere. Tenor Domagoj Dorotić kao narednik Don José također je kvalitetno iznio svoju ulogu, a poseban je kontakt s publikom ostvario u ariji La fleur que tu m'avais jetée. Otkriće večeri bila je korejska sopranistica Haeran Hong u ulozi Micaële. Osjećajno i proživljeno, savršeno kontrolirano i usklađeno s orkestrom – temeljne su karakteristike svakog njezinog izlaska na scenu. U duetima s Dorotićem došla je do izražaja posebna kompatibilnost dvaju glasova, nenametljivost glume i minucioznost izrade stilskih detalja, posebno u 1. činu u duetu Parle-moi de ma mère. Vrhunac njezina nastupa bila je sjajna izvedba arije Je dis que rien ne m'épouvante kojom je zaslužila neobično dug i topao pljesak publike. Dalibor Hanzalek kao toreador Escamillo svoju je ulogu izveo uredno i karakterno stilski u maniri opere comique. Berislav Puškarić kao oficir Zuniga i Robert Adamček kao zapovjednik straže Moralés također su podjednako pjevački i glumački iznijeli svoje uloge. Istaknuli su se posebno u kvintetu s Carmen i Ladislav Vrgoč u ulozi krijumčara Remendada, Zvonimir Ivanović kao krijumčar Dancairo, Katarina Toplek kao Ciganka Frasquita i Mirna Vidović u ulozi Ciganke Mercédès.

    Zborske numere u Carmen odreda su među najpoznatijima u opernom svijetu, a osječki prinos uspješnosti dao je asistent dirigenta i zborovođa Ante Sladoljev. Uspješno su nastupili članovi Dječjeg zbora Osječki zumbići, koje su pripremile voditeljice Majda Milinović i Anja Papa, dodajući poseban šarm i ljupkost izvedbi. Osjetno su podigle kvalitetu ženskog zbora članice vokalnog ansambla Brevis voditeljice Antoanete Radočaj-Jerković. Ženskom zboru dale su ne samo vokalni sjaj i snagu, nego i glumačku neposrednost, osiguravajući mu pritom točnost tempa i agogike u samostalnim nastupima, kao i u dijalozima s Carmen. Muški dio zbora imao je poteškoća u usklađivanju metra s orkestrom u prvom činu, dok je u mješovitom sastavu kvalitetnije funkcionirao. Ukupnom visokom dojmu vokalnih solista i članova ansambla i zbora pridonijela je i odlična dikcija, razumljiva i precizna.



    Carmen
    je u Osijeku dobro odabrana ovosezonska premijera koja se može iščitavati u nekoliko slojeva, spoj tradicije i modernosti, tehnološkog napretka i dobro prihvaćenih dramaturških, kostimografskih i koreografskih shema.

     © Sunčana Bašić, KLASIKA.hr, 26. studeni 2018.

Piše:

Sunčana
Bašić

kritike