Raskošan glas i kraljevski stas

Sjećanje: Nada Puttar-Gold (Varaždin, 5. studenoga 1923. – Zagreb, 28. ožujka 2017.)

  • Nada Puttar-Gold (Amneris); Giuseppe Verdi, Aida, Splitsko ljetoOdlaze naši operni velikani koji su svojim djelovanjem obilježili važan segment hrvatske glazbene povijesti. Odlaze oni čijih ćemo se nastupa sjećati. Pamtit ćemo njihov glas, sceničnost, muzikalnost, koncertno muziciranje – cjelokupnu njihovu osobnost trajno utkanu u hrvatsko glazbeno biće. Posljednja u nizu velikih i nezaboravnih koji su nas napustili je mezzosopranistica Nada Puttar-Gold. Umrla je jučer u Zagrebu u 94. godini. Pamtit ćemo njezinu Amneris raskošna glasa i kraljevskog stasa, posjetitelji Splitskog ljeta neće zaboraviti ni orguljski pjev njezina Orfeja koji je odzvanjao kamenim zdanjem prelijepog Peristila, ili predsmrtni oproštaj njezine Didone u Dioklecijanovim podrumima. Posjetitelji zagrebačke Opere neće zaboraviti njezinu Charlottu u Massenetovu Wertheru u kojoj je osvajala profinjenošću i plemenitošću izraza, scenskom ljepotom i dubokim uživljavanjem u lik, ni prekrasne legato fraze njezine Dalile. Njezina Azucena plijenila je snagom pjevačkog dramskog izraza, Marina scenskom ljepotom, Eboli suverenošću, Ulrica pastoznim dubinama, Santuzza dramatikom. A Verdijev Requiem svime time zajedno!

    Nada Puttar-Gold (Vanja): Mihail Glinka, Ivan Susanjin, debi HNK Zagreb, 11. veljače 1949.Nada Puttar-Gold rođena je Varaždinu 5. studenoga 1923. godine. Njezini prvi susreti s glazbom bili su, kako je nekada bio običaj u građanskim obiteljima, s glasovirom, koji je doduše počela učiti tek s jedanaest godina, što je razmjerno kasno. Završila je srednju muzičku školu i nastavila privatno uzimati sate kod uglednoga profesora Muzičke akademije u Zagrebu Svetislava Stančića. U školi Hrvatskoga glazbenog zavoda profesori su joj bili Stanko Šimunić i Petar Dumičić. Glasovir je bio i ostao njezina prva glazbena ljubav, ali kad je profesoru Stančiću jedanput otpjevala ariju Dalile, on joj je vrlo oštroumno savjetovao da napusti studij glasovira i potpuno se posveti pjevanju.

    Nada Puttar-Gold najprije je učila pjevanje kod Milana Reizera i nekadašnje slavne altistice zagrebačke Opere Marte Griff-Pospišil, a onda kod Lava Vrbanića kod kojega je i diplomirala. Bila je toliko darovita da je, još prije diplome, u listopadu 1948. došla u Operu Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu na poziv ravnatelja Milana Sachsa, i uz posebnu dozvolu ministarstva još kao studentica primljena je u stalni angažman 1. siječnja 1949. godine.

    Nada Puttar-Gold (Crkvenjarka); Leoš Janáček, Jenůfa, BerlinDebitirala je 11. veljače još kao Nada Putar u nevelikoj, ali vrlo zahtjevnoj ulozi Vanje u Ivanu Susanjinu Mihaila Glinke. Nastavila je surađivati s profesorom Vrbanićem, i taj stalni rad na izgrađivanju glasa i usavršavanju pjevačke tehnike, nevjerojatna marljivost i odanost svojemu zvanju, sjajna muzikalnost, uzoran profesionalni odnos i čelično zdravlje omogućili su joj da svladava ulogu za ulogom, da ih tijekom tri desetljeća duge karijere otpjeva pedesetak i ima oko tisuću nastupa. Bila je pravi dramski mezzosopran, tamne boje alta i razvijenoga sopranskog registra, ujednačen u cijelom velikom opsegu. Njezina se karijera sjajno razvijala.

    Već godine 1950., samo nešto više od godinu dana nakon debija, Nada Puttar-Gold osvojila je prvu nagradu na Međunarodnome pjevačkom natjecanju u Verviersu u Belgiji. Belgijski tisak nije štedio pohvalama. „Kakav talent, kakva tehnika, kakva škola!“ – bio je zaključak jednog osvrta.

    Nada Puttar-Gold (Fricka); Richard Wagner, Walküra, BerlinGodina 1951. bila je vrlo važna u karijeri Nade Puttar-Gold. U prvoj poslijeratnoj obnovi Verdijeva Krabuljnog plesa pod ravnanjem Milana Sachsa pjevali su velikani zagrebačke Opere Josip Gostič i Vilma Nožinić, a s njima su se ravnopravno nosili mladi i perspektivni Vladimir Ruždjak i Nada Puttar-Gold. U Beču je pjevala mezzosopransku dionicu u Verdijevu Requiemu. Za bečki tisak bila je „najveće otkriće večeri“. U veljači 1952. uvrstila je u repertoar Amneris u Aidi i bila jedna od najvećih interpretatorica toga lika u povijesti hrvatske glazbene reprodukcije. Igrom slučaja prvi put ju je pjevala u Zagrebu, drugi u Beogradu, a treći u Bečkoj državnoj operi. Koliko je glasovno i pjevačko-tehnički bila osposobljena kao Verdijev dramski mezzosopran svjedoči i to da je u siječnju 1954. pjevala Azucenu na premijeri Trubadura, opet s istim partnerima – Vilmom Nožinić, Josipom Gostičem i Vladimirom Ruždjakom. U međuvremenu ostvarila je jedan posebno lijep lik u hrvatskoj operi – Milu Gojsalić Jakova Gotovca. U siječnju 1955. na velikom je gostovanju zagrebačke Opere u Stoll Theatreu u Londonu pjevala Končakovnu u Borodinovu Knezu Igoru.

    N3da Puttar-Gold (Eboli); Bečka državna opera: Giuseppe Verdi, Don Carlo, 1963.U zagrebačkoj Operi Nada Puttar-Gold bila je u stalnom angažmanu do kolovoza 1956. Te ju je godine slušao jedan od velikih svjetskih redatelja, Karl Ebert, intendant berlinske tada još Gradske a poslije Njemačke opere i angažirao za stalnu članicu. Iz Berlina je 1961. otišla u Državnu operu u Frankfurt i tamo ostala do 1964. godine. Zatim je bila slobodna umjetnica. U nekoliko godina djelovanja u tim velikim glazbenim središtima, surađujući s vrhunskim dirigentima, redateljima i partnerima te gostujući u šezdesetak velikih europskih gradova, Nada Puttar-Gold proširila je svoj standardni zagrebački mezzosopranski repertoar likovima u djelima Richarda Wagnera i Richarda Straussa, Crkvenjarkom u Janačekovoj Jenufi i Mrs Quickly u Verdijevu Falstaffu, da spomenemo samo najvažnije. Dirigirali su joj Hans Knappertsbusch, Karl Böhm, André Cluytens, Lorin Maazel, Georg Solti, Vittorio Gui, Alberto Erede, Francesco Molinari-Pradelli. Čest joj je partner bio Dietrich Fischer-Dieskau. Gostovala je u Italiji, Francuskoj, Španjolskoj i Rusiji. Pjevala je vrlo zahtjevne uloge, kao što je Kundry u Wagnerovu Parsifalu, a nastupala je mnogo, ponekad danomice, što je rijetkost kod pjevača.
    Josip Gostič (Manrico) i Nada Puttar-Gold (Azucena); Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Giuseppe Verdi, Trubadur, dir. Demetrij Žebre, red. Nando Roje, premijera 27. siječnja 1954.
    U zagrebačku Operu Nada Puttar-Gold vratila se u travnju 1969. Njezin glas zadržao je sva svojstva koja su ga uvijek krasila: raskošno bogatstvo boje i zvuka, savršenu intonaciju, sav svoj velik opseg i ujednačenost registara. I u tim je godinama osvajala jednom od svojih krunskih uloga – Azucenom. U zagrebačkoj Operi ostala je do odlaska u mirovinu u prosincu 1979. Od tada je bila profesorica pjevanja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu.

    Nada Puttar-Gold (Ortrud); Richard Wagner, Lohengrin, BerlinZahvaljujući velikoj muzikalnosti i pjevačkoj kulturi, bogatoj paleti dinamičkih gradacija i nijansa te smislu za postizanje pregnantnosti u dramatskom izrazu i na koncertnom podiju, Nada Puttar-Gold bila je i istaknuta koncertna pjevačica. Njezina koncertna djelatnost obuhvaćala je nastupe u velikim vokalno-orkestralnim djelima kao što su Bachove Muka po Mateju, Muka po Ivanu, Missa u h-molu i Magnificat, Mozartov Requiem i Krunidbena misa, Pergolesijeva i Vivaldijeva skladba Stabat Mater, Händelovi i Mendelssohnovi oratoriji, Beethovenova Deveta Simfonija i Missa solemnis, Verdijev Requiem te solističke koncerte s popijevkama talijanskih, njemačkih, francuskih, ruskih, španjolskih, talijanskih i hrvatskih autora.

    Nada Puttar-Gold dobila je 1992. Nagradu Vladimir Nazor za životno djelo i 2011. Nagradu hrvatskog glumišta za svekoliko umjetničko djelovanje.

    © Marija Barbieri, KLASIKA.hr, 29. ožujka 2017.
    Nada Puttar-Gold (Marina); Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Modest Petrovič Musorgski, Boris Godunov

Piše:

Marija
Barbieri

eseji