Sveta vatra koja uzdiže u sfere umjetnosti

Sjećanje: Krunoslav Cigoj (Zagreb, 30. ožujka 1949. – 27. kolovoza 2015.)

  • Prošlo je pola stoljeća od kada je u Prvoj zagrebačkoj gimnaziji profesor glazbe Vladimir Kranjčević otkrio nesvakidašnji talent svog učenika. Imao je krasan, zvučan, prirodno postavljen tenorski glas, lakih i sigurnih visina i bio je vrlo muzikalan. Tako nešto ne događa se svaki dan, i profesor Kranjčević pobrinuo se naučiti s njim vrlo zahtjevnu ulogu Ernesta u Don  Pasqualeu Gaetana Donizettija. A onda je 6. travnja 1967.,  jedva navršivši osamnaest godina, Kruno debitirao u splitskoj Operi kao Ernesto pod ravnanjem svojega profesora. Mladi pjevač imao je glas i muzikalnost i nevjerojatan urođen osjećaj za interpretaciju. Takav dragulj trebalo je izbrusiti i dotjerati, od golemog prirodnog talenta učiniti rasnog tenora kojemu se smiješi i međunarodna karijera.

    Gotovo pola stoljeća je prošlo od kad nas je Krunoslav Cigoj zanio svojim nesvakidašnjim potencijalom. I kad danas govorimo o mladim talentiranim pjevačima koji su bliži tridesetima nego dvadesetim godinama, ne možemo ih usporediti s njim. Cigoj, doduše, nije potpuno ispunio naše nade i naša očekivanja jer ga je u tome spriječila opaka bolest. Borio se s njom više od tri desetljeća, hrabro je podnosio zdravstvene uspone i padove, i unatoč tome darivao nam svoje kreacije, koje možda i nisu bile uvijek savršene ali su bile odraz istinske umjetničke osobnosti koja glazbu i sve oko nje upija cijelim svojim bićem.

    Hrvatsko narodno kazalište Split. Gaetano Donizetti: Ljubavni napitak, premijera 8. svibnja 1972. Dirigent i redatelj: Dragutin Savin. Krunoslav Cigoj (Nemorino) i Cynthia Hansell-Bakić (Adina)Za razliku od mnogih pjevača koji vrlo profesionalno izvršavaju svoju zadaću ali nas ostavljaju praznima, on nas je uvijek ispunjao. Bespoštedno se davao (ponekad i više nego što je trebalo) ali ne vjerujem da će itko zaboraviti njegovog Nemorina u Donizettijevu Ljubavnom napitku u kojemu nije uvijek lako pronaći pravu ravnotežu između one tajne suze i naivne komike. A on je to znao na početku karijere i potkraj 1988. godine u sarajevskoj Operi kad se okušao i kao redatelj. Možemo li zaboraviti onu sjajnu realizaciju omiljene Puccinijeve La Bohème potkraj 1979. u režiji Petera Bussea kad je kao Rodolfo blistao u punoći glazbeno-scenskog ostvarenja predvodeći neponovljiv kvartet boema uz svjetsku divu Ljiljanu Molnar-Talajić kao Mimì. Pamtit ćemo i njegovog pjevački besprijekornog Gabrielea Adorna u jednoj od najboljih realizacija Verdija u nas – Simonu Boccanegri na Splitskom ljetu 1978. i 1979. pod ravnanjem Nikše Bareze. Cigojevi Riccardo u Krabuljnom plesu i Don Carlos, oba ostvarena 1978., osvajali su plemenitom ljepotom lika i verdijanske fraze. Bio je zavodljiv kao Maurizio u Adriani Lecouvreur Francesca Cilee, osvajački Pinkerton u Puccinijevoj Madame Butterfly, suludi Neron Arriga Boita u istoimenoj veličanstvenoj predstavi na splitskom Peristilu 1989. i potresan Hoffmann u Hoffmannovim pričama, po mom mišljenju, svojoj najsloženijoj i najboljoj ulozi.

    Splitsko ljeto. Arrigo Boito: Neron, prva hrvatska izvedba 16. srpnja 1989. Dirigent: Nikša Bareza, redatelj: Petar Selem. Krunoslav Cigoj (Neron), Zlatomira Nikolova (Rubria) i zbor Opere

    Karijera Krunoslava Cigoja razvijala se vrtoglavo. Počeo je učiti pjevanje kod profesora Miroslava Lunzera u Zagrebu. Na njegov nagovor otišao je na audiciju u Beč da bi pokušao dobiti stipendiju za studij na tamošnjem Konzervatoriju. Audicija je uspjela i ne samo da je dobio austrijsku stipendiju nego i angažman u bečkoj Volksoperi. Glas o novom mladom tenoru ubrzo se proširio. Njemačka gramofonska tvrtka Metronom šalje mu brzojav s riječima „Neka mladi Caruso odmah dođe u Hamburg“.

    Kruno Cigoj, CDTeško je bilo odoljeti toj primamljivoj ponudi i Krunoslav Cigoj počinje put zvijezde. Snima televizijske emisije, iznenađujuće kvalitetnu, zrelu long-play ploču s opernim arijama i single ploče, putuje Europom i pjeva na koncertima. U Hrvatskoj najprije sudjeluje na festivalima u Krapini 1968. i 1970. Ali njegova je ljubav opera i poslije nastupa u opernom studiju Opere u Hamburgu kao Rodolfo, 14. ožujka 1971. došla je premijera Verdijeve Traviate u HNK-u u Zagrebu, rijetko uspjele predstave u svim svojim segmentima, pod ravnanjem Mire Belamarića u režiji Vladimira Ruždjaka i s Nadom, tada još Siriščević, u naslovnoj ulozi. Ruždjak je bio poznat i slavan a dvoje mladih protagonista priredili su najugodnije iznenađenje. Bilo je jasno da je pred Cigojem sjajna operna karijera.

     HNK Zagreb, Giacomo Puccini: Madame Butterfly. Dirigent: Maksimilijan Cenčić, redatelj: Stanko Gašparović, premijera 1. ožujka 1986. Blaženka Milić (Cho-Cho-San) i Krunoslav Cigoj (Pinkerton)No Cigoj se nije posve usredotočio na nju, iako te iste, 1971. godine, na Splitskom ljetu pod ravnanjem Mladena Bašića ostvaruje vrlo lijepu kreaciju Belmontea u Mozartovoj operi Otmica iz saraja. Prihvaća pozive za nastupe na festivalima zabavne glazbe i stječe golemu popularnost. No operne se uloge ipak nižu jedna za drugom: Vladimir u Borodinovu Knezu Igoru, Nemorino u Ljubavnom napitku, Vojvoda od Mantove u Rigolettu, Pinkerton u Madame Butterfly, Janko u Smetaninoj Prodanoj nevjesti. U Barceloni pjeva Ferranda u Mozartovoj operi Così fan tutte. Vraća se u Zagreb i pjeva Tamina u Čarobnoj fruli i Edgarda u Luciji di Lammermoor. U Rijeci je Almaviva u Seviljskom brijaču, a 27. prosinca 1975. u Zagrebu ostvaruje svojeg velikog Hoffmanna u antologijskoj režiji Božidara Violića pod ravnanjem Jovana Šajnovića. Ima tek 26 godina! Ali on nije samo pjevač, nego i inteligentan tumač lika. Sagledava ga u njegovoj cjelovitosti i što je složeniji, pruža mu više mogućnosti da iskaže svu snagu svog umjetničkog bića.

    HNK Zagreb. Jacques Offenbach: Hoffmannove priče, premijera 27. prosinca 1975. Dirigent: Jovan Šajnović, redatelj: Božidar Violić, Krunoslav Cigoj (Hoffmann) i Nada Ruždjak (Olimpija)

    A i istančan osjećaj za francuski vokalni idiom što je poslije pokazao i kao Gounodov Faust u Zagrebu i u Sarajevu kao Des Grieux u Manon. No ne zadržava se u lirskom repertoaru – što je prirodna predispozicija njegova glasa – nego ulazi u teži fah i prihvaća se Don Joséa u Carmen. Prepušta se svom dramatskom instinktu i ostvaruje potresnu interpretaciju za koju godine 1985. dobiva Nagradu Milke Trnine i 1987. Nagradu Grada Zagreba. Tu je nagradu dobio i za ulogu Pinkertona.

    HNK Zagreb, Giuseppe Verdi: DON CARLOS, premijera 20. lipnja 1978., Dirigent: Miro Belamarić, redatelj: Kosta Spaić, Ljiljana Molnar-Talajić (Elizabeta) i Krunoslav Cigoj (Don Carlos)Godine 1981. Cigoj se otisnuo u Sjedinjene Američke Države. U Philadelphiji nastupa u ulozi Dicka Johnsona u Puccinijevu Čedu zapada, zatim Elisera u Rossinijevu Mojsiju i Luigija u Puccinijevu Plaštu, a u travnju 1982. u Carnegie Hallu pjeva Boitova Nerona koji će sedam godina poslije na Splitskom ljetu postati njegovo glasovito glazbeno-scensko ostvarenje. Nastavlja nastupati u još nekim američkim gradovima pa se vraća u Zagreb i u travnju 1984. na sjajnoj obnovi Norme, koju je četiri godine ranije postavio na scenu Vlado Habunek, pod ravnanjem Mire Belamarića s Venetom Janevom Iveljić, Dunjom Vejzović i Franjom Petrušancem, član je kvarteta idealnih tumača Bellinijeve belkantističke glazbe. Potvrđuje se to i na gostovanju zagrebačke Opere u Istočnom Berlinu gdje ga uspoređuju s Marijom Del Monacom iz mladih dana. Za kreaciju Pollionea 1987. dobiva Nagradu Vladimir Nazor.

    Veneta Janeva Iveljić (Adriana Lecouvreur), Krunoslav Cigoj (Maurizio); Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, Francesco Cilea, Adriana Lecouvreur, dir. Robert Tolomelli, red. Ivica Krajač, 1990.Krunoslav Cigoj nastavlja opernu karijeru i proširuje repertoar. Godine 1978. pjeva Cavaradossija u Tosci i zadržava ga u repertoaru do 1996., a u sarajevskoj Operi  poslije obnavlja djelo kao redatelj. Već je 1977. pjevao Verdijeve Cassija u Otellu, 1984. Ismaelea u Nabuccu  i 1986. Macduffa u Macbethu, koji su pristajali njegovu glasu, ali se nepotrebno upustio u Manrica u Trubaduru 1979. i Radamesa u Aidi 1993. godine.

    Opaka bolest, kojoj će nakon uporne i teške borbe ipak podleći, uzela je maha i Krunoslav Cigoj se počinje baviti režijom, povremeno nastupajući u opereti. U zagrebačkoj izvedbi Vesele udovice Franza Lehára 1994. pojavljuje se kao redatelj i kao tumač Danila. Režijom i operetom nastavlja se baviti u sarajevskoj Operi. Ali i u bosanskoj nacionalnoj operi Hasanaginica Asima Horozića, praizvedenoj 2000., pjeva Imotskog kadiju. Počinje se baviti i diplomatskim radom kao kulturni ataše u Hrvatskom veleposlanstvu u Sarajevu. Zanima ga sve što se događa u opernom svijetu i zadivljujuće je kako uvijek zrači optimizmom. Krunoslav Cigoj bio je jedna od posljednjih rijetkih pravih zvijezda koje su se pojavile na našem opernom nebu. Nije zasjao kao komet i nestao, ali je prekratko trajao u punoći svoje stvaralačke moći i zakinuo nas. A mogao je još puno dati! Jer, imao je sve, onu svetu vatru koja uzdiže u sfere istinske, prave umjetnosti. I imao je karizmu.

    © Marija Barbieri, KLASIKA.hr, 1. rujna 2015.
    Narodno pozorište Sarajevo: Emerich Kálmán: Kneginja čardaša, premijera 18. rujna 2002. Dirigent: Ognjen Bomoštar, redatelj: Krunoslav Cigoj; Jasmin Bašić (Grof Boni Cancsianu), Sandra Bagarić (Sylva Varescu) i Krunoslav Cigoj (Feri pl. Kerekes)

Piše:

Marija
Barbieri

eseji