Povratak opere na Igre
64. Dubrovačke ljetne igre, 10. srpnja – 25. kolovoza 2013.: Wolfgang Amadeus Mozart, Così fan tutte, dir. Gilmour Oliver, red. Burgess Sally (u suradnji s Fondacijom Music Without Frontiers, London, i Ageventom, Dubrovnik), Park umjetničke škole, srpanj 2013.
-
Od samog početka Dubrovačkih ljetnih igara postojao je problem prikazivanja opere na otvorenome, a pogotovo danas kad iz ugostiteljskih objekata tutnji razna glazba. Tijekom šest desetljeća operne predstave su se pojavljivale i nestajale poput ptice Fenix, selile od raznih dubrovačkih poljana, do Revelina, Lovrjenca u atrij i ispred Kneževog dvora gdje se 1959. prikazala opera Così fan tutte u režiji Vlada Habuneka, a dirigirao je Carlo August. Ljudi oko festivala ne posustaju pa je odlučeno da se opera vrati na Igre, za što su zaslužni društvo Music Without Frontiers (Muzika bez granica) iz Londona, dubrovačka agencija Agevent i Dubrovačke ljetne igre.
Drugog dana ovogodišnjih Igara, u četvrtak 11. srpnja, prikazana je Mozartova opera u dva čina Così fan tutte čime je započeo program 64. Dubrovačkih ljetnih igara. Engleska redateljica Sally Burgess operu je smjestila u vrtu Umjetničke škole Luke Sorkočevića (taj prostor davne je 1965. također bio iskorišten za opernu predstavu), odmakla se od klasičnog modela prikazivanja tog djela pa je scenski i kostimografski (kostimografkinja Matija Vujica) opera nosila sve naznake našeg vremena.
Međunarodna pjevačka ekipa uz dobro sviranje Dubrovačkog simfonijskog orkestra,a pod dirigiranjem engleskog dirigenta Olivera Gilmoura publici je prenijela jedno od remek-djela opere buffa. Damske uloge su nosile:ruska sopranistica Tsvetana Bandalovska kao Fiordiligi, ulogu Dorabelle talijanska mezzosopranistica Kamelia Kader, Despinu Norvežanka Ingrid Vetlesen. Ferranda je pjevao Nicolas Darmanin iz Londona Guglielma je tumačio hrvatski bariton Matija Meić, a Don Alfonsa Giorgio Surjan. Zbor je bio sastavljen od dvanaest mladih pjevača.
U programskoj knjižici detaljno su napisane respektabilne reference o svim solistima, no na ovoj predstavi svi pjevači nisu bili uvijek pjevački i glumački na visini koju smo očekivali. Izdvojili bismo Despinu Ingrid Vetlesen koja je imala dobre zapjeve i razigranost, a svakako iznad svih bio je iskusni i izvrsni Giorgio Surjan u ulozi Don Alfonsa. Ako se već redateljski opera modernizirala, onda se mogao skratiti drugi čin, jer sve skupa je predugo trajalo i bilo je teško pratiti izvedbu u vrućoj dubrovačkoj noći.
Bez obzira na rezultate ovogodišnjeg postavljanja opere, podupiremo zamisao da opera ima svoje mjesto u programu Dubrovačkih ljetnih igara.
© Ileana Grazio, KLASIKA.hr, 16. srpnja 2013.
Piše:
Grazio