Tko je odvažniji?

Ljubavni napitak u povodu premijere u HNK-u u Zagrebu

  • HNK u Zagrebu: Gaetano Donizetti, Ljubavni napitak, red. i dir. Miro Belamarić, 1974.

    Priča se da je Ljubavni napitak bogat dražesnim melodijama, šarmantnim motivima, istančanim i finim humorom, arijama, duetima i skupnim prizorima, u prozračnoj i profinjenoj instrumentaciji, nastao u samo četrnaest dana. Kazalište Canobbiana, koje je tridesetih godina devetnaestog stoljeća uz Scalu bilo najveće kazalište u Milanu, bilo je u velikoj neprilici jer skladatelj koji se bio obvezao napisati operu – a to je prema običaju već unaprijed bilo objavljeno publici – nije održao riječ. Preostala su samo dva tjedna da se ispravi ta nepredviđena neprilika. Impresario Alessandro Lanari nije više znao što raditi.

    Gaetano DonizettiTih je dana u Milanu boravio Gaetano Donizetti, izvanredan umjetnik, koji je odlično poznavao sve tajne zvuka, glazbenik koji je sve prenosio u lepršave melodije. Imao je tada 34 godine i za sobom 36 opera i prvi pravi trijumf – dvije godine ranije u Milanu praizvedenu Annu Bolenu. Impresario ga je zamolio da u što kraće vrijeme obnovi neku svoju staru partituru i priredi je za izvedbu. Ali Donizetti mu je odgovorio: „Nije moj običaj da krpam ni svoja ni tuđa djela! Ako Romani pristane, radije ću ti skladati novu operu.“ Impresario je pristao, a Donizetti se istoga dana obratio pjesniku Feliceu Romaniju i rekao mu: „Obvezan sam skladati jedan tekst u roku od četrnaest dana. Dajem ti rok od tjedan dana da mi ga pripremiš. Vidjet ćemo tko je od nas dvojice odvažniji!“

    Henri-Bernard Dabadie Felice Romani, koji je u svojoj karijeri napisao više od stotinu libreta – a teško da je koji od njih originalan po sadržaju – odmah se dao na posao. Obojica su započela s prelistavanjem knjiga i libreta radi izbora sadržaja dok se nisu zaustavili na komediji Ljubavni napitakLe philtre poznatoga francuskog libretista Eugėna Scribea (1791-1861). Slučaj je htio da ih je na to djelo uputio budući tumač Belcorea na praizvedbi opere, glasoviti francuski bariton Henri-Bernard Dabadie (1797-1853), koji je nepunu godinu prije pjevao u operi istog naslova i sadržaja Daniela Françoisa Aubera (1782-1871). Romani je izmijenio imena osoba i prilagodio radnju talijanskom načinu razmišljanja i doživljavanja. Protiv svoje volje, ali na Donizettijevu izričitu želju, ubacio je najljepši i najpoznatiji odlomak – ariju Nemorina iz drugoga čina Una furtiva lagrima (Jedna tajna suza).

    Sabine HeinefetterDonizetti je bio naobražen, ali nije bio tip intelektualca i duboko se divio Romaniju, koji je to bio. Nije bilo lako surađivati s libretistom koji se time hvalio i bio svadljive naravi, ali klasično elegantni i dramaturški pogodni stihovi najboljega talijanskog libretista prve polovice devetnaestog stoljeća bili su najbolje nadahnuće Donizettiju da stvori i takvu glazbu. I 12. svibnja 1832., četrnaest dana nakon dogovora Donizettija i Romanija, pojavio se na sceni milanskoga Teatra della Canobbiana Ljubavni napitak (L’ elisir d’ amore) i ta vesela, nježna i graciozna opera bila je i ostaje sretan spomen na tradiciju starih talijanskih klasičnih majstora. Nemorina i Adinu pjevali su Gianbattista Genero i Sabine Heinefetter, o kojima ne znamo mnogo, Belcore je bio spomenuti Henri-Bernard Dabadie, a Dulcamara poznati bas onoga vremena Giuseppe Frezzolini (1789-1861)

    Felice RomaniFelice Romani, kojega sustavno spominjemo kao libretista rane talijanske romantične opere, rođen je u Genovi 31. siječnja 1788. Školovao se na tamošnjem sveučilištu i prevodio djela francuske književnosti. S kolegom s fakulteta pripremao je rječnik od šest tomova o mitologiji i antici, uključujući i keltsku povijest Italije. Romanijevo odlično poznavanje francuske književnosti očito je u mnogim njegovim libretima, a poznavanje klasične povijesti i mitova razabire se iz libreta za Bellinijevu Normu.

    Romani je putovao po Španjolskoj, Grčkoj, Njemačkoj i Francuskoj, a 1814. našao se u Milanu i postao dijelom njegova književnog i glazbenog svijeta. Odrekao se mjesta dvorskog pjesnika u Beču i počeo karijeru opernog libretista. Napisao je dva libreta za njemačkog skladatelja iz Bavarske Johanna Simona Mayra (1763-1845) što mu je donijelo mjesto libretista Scale. Uskoro je postao najugledniji talijanski libretist svoga doba. Napisao je oko stotinu libreta. Usprkos zanimanju za francusku književnost odbio je raditi u Parizu. Gotovo po pravilu, Romani nije sam birao sadržaje svojih libreta. Pozorno je pratio događanja na francuskoj kazališnoj sceni i najčešće obrađivao sadržaje koji su ondje bili popularni. To mu je ponekad donosilo neprilike zbog nepoštovanja autorskih prava. 

    naslovnica libreta Ljubavnog napitka iz 1832. Glavninu libreta Romani je napisao za Bellinija i Donizettija, ali pisao je i za Rossinija i za Verdijevu operu Jedan dan kraljevanja, kad je uporabio libreto ranije napisan za češkog skladatelja Adalberta Gyrowetza (1763-1850). S Belinijem je upravo idealno surađivao. Njihova je suradnja ujedno bila i prisno prijateljstvo i Romani mu je s tugom napisao nekrolog duboko žaleći što su se pri kraju skladateljeva stvaralaštva razišli.

    Godine 1834. Romani je postao urednikom časopisa Gazzetta ufficciale Piemontese, službenih novina Piemonta, u kojima je pisao književne kritike. S petogodišnjim prekidom zadržao je to mjesto do smrti u Monegliji, u Liguriji 28. siječnja 1865. Godine 1841. objavljen je izbor njegovih pjesama.

    Gaetano Donizetti rođen je u Bergamu 29. studenoga 1797. Roditelji su ga poslali u besplatnu glazbenu školu gdje je učio pjevanje, glasovir i harmoniju kod, od 1802. kapelnika katedrale u Bergamu, Johanna Simona Mayra. Nastavio je naukovanje u Bologni kod svećenika oca Stanislaa Matteija (1750-1825). Godine 1818. vratio se u Bergamo i skladao prvu javno izvedenu operu Enrico di Borgogna. Bio je to početak nastanka golemog opusa od 568 brojeva, od toga sedamdesetak opera, kako ga je 1948. godine u prigodi stote godišnjice skladateljeve smrti sastavio talijanski muzikolog Guido Zavadini.

    Frieda Hempel (Adina), Enrico Caruso (Nemorino), Gaetano Donizetti, Ljubavni napitak, Metropolitan Opera, New York, 1916.Prvi vrhunac Donizettijeva stvaralaštva bila je Anna Bolena, praizvedena s velikim uspjehom 1830. u Milanu. Slijedio je 1832. biser komične opere, Ljubavni napitak, te 1833. Lucrezia Borgia, praizvedena u Scali. Poslije praizvedbe Ljubavnog napitka glazbeni kritičar novina Gazzetta privilegiata di Milano u svom komentaru na praizvedbu istaknuo je velik uspjeh opere i napisao: „Publika je nakon svakog broja oduševljeno pljeskala, a Donizetti i svi pjevači na kraju predstave bili su stalno pozivani pred zastor da prime izraze počasti i pohvale publike. Neke manjkavosti libreta bile su ublažene pomoću glazbe – remek-djela buffo umjetnosti. Majstora pretovariti još većom slavom, bilo bi nepravedno prema operi; djelu nije potrebna nikakva pretjerana pohvala.“

    Ljubavnim napitkom oduševljavao se i glasoviti strogi bečki kritičar Eduard Hanslick (1825-1904), koji je bio sve prije nego blagonaklon prema skladateljima, a Felix Mendelssohn-Bartholdy, jednom prigodom zamoljen da iznese svoje mišljenje o Ljubavnom napitku, rekao je: „Bio bih vrlo sretan da sam ga skladao.“

    Giuseppe Frezzolini kao DulcamaraSam Donizetti pisao je deset godina poslije vrlo uspjele premijere Ljubavnog napitka bratu svoje žene i dugogodišnjem prijatelju. „Smijem se, ali dobro znaš da me u dubini duše pritišće melankolija. Moje veselje samo je lažno blještavilo kojemu je cilj da je prikrije.“ Tako je Donizetti donio na scenu novi tip komične opere u kojoj nalazimo smijeh kroz suze, a to je humor koji izlazi iz srca koje zna za nježnost i osjećaje, iz duha punog živosti.

    Nakon Anne Bolene, Ljubavnog napitka i Lucrezije Borgije Donizetti je postao poznat i priznat. Djela su mu se izvodila u svim velikim europskim kazalištima, čak i u Americi. Godine 1835. skladao je Luciju di Lammermoor prema romanu sir Waltera Scotta (1771-1832), koja je postala jednom od najizvođenijih opera uopće. Postigao je velik uspjeh i sljedećom operom, Roberto Devereux. No borba s napuljskom cenzurom postala je sve teža: opera Maria Stuart izvela se pod drugim naslovom, a Poliuta su odbili. Otišao je u Pariz i ondje nastaje nekoliko njegovih najuspjelijih djela: dramska opera Favoritkinja (La Favorite) te komične Kći pukovnije (La fille du régiment) i Don Pasquale. U Parizu je počeo pobolijevati od posljedica sifilisa. Gotovo nepokretnog odveli su ga u bolnicu za duševne bolesnike u Ivryju pokraj Pariza, a zatim potpuno paraliziranog i s potpunim gubitkom pamćenja u rodni Bergamo, u kojemu je umro 8. travnja 1848., navršivši tek pedeset godina.

    Fanny Persiani (Adina) i Antonio Tamburini (Belcore), Ljubavni napitak, London 1847.Donizetti je skladao u razjedinjenoj Italiji poslije Napoleonova vremena, u kojoj su političke, socijalne i kulturne razlike bile goleme, a stanje u opernom životu ponižavajuće za skladatelja, što je lijepo opisao u komičnoj operi Le convenienze ed inconvenienze teatrali (Kazališne zgode i nezgode). Čvrstoćom karaktera, mješavinom hrabrosti i poštenja uspio je sebi izboriti mjesto i nametnuti se kao autor kojega je trebalo poštovati. Svojim skladateljskim radom povezao je dva genija talijanske opere, Rossinija i Verdija.

    Donizettijev život i karijera tekli su suprotnim tokovima. Dok je bio slavljen i cijenjen kao možda najslavniji skladatelj vremena – Rossini se bio povukao, Bellini prerano umro, a Verdi je tek bio na početku – i europski su ga vladari obasipali najvećim počastima i odličjima – bio je član „Bečkih prijatelja glazbe“ i počasni član Francuske akademije (bio bi i stalan da je htio postati francuski državljanin), u osobnom životu pratile su ga tragedije. Melankolija je postajala sve jača, u kratko vrijeme umrli su mu otac, majka, troje djece i voljena žena Virginija. A i činjenica da nakon smrti Niccolòa Zingarellija (1752-1837) nije bio izabran za njegova nasljednika na napuljskome Konzervatoriju dodatno mu je zagorčila život.

    Judith Blegen (Adina), Luciano Pavarotti (Nemorino), Gaetano Donizetti, Ljubavni napitak, Metropolitan Opera, New York, 1981U Napulju je petnaest godina djelovao kao dirigent i profesor na Konzervatoriju i smatrao je da mu to mjesto pripada, ali tamošnje vlasti, uključujući kralja, nisu bile tog mišljenja: zamjerale su mu prijateljstvo s filozofom i revolucionarom Giuseppeom Mazzinijem (1805-1872) i išle su tako daleko da su zabranile izvedbu njegova Poliuta neposredno prije premijere. Ogorčen, krenuo je tragom svojih slavnih prethodnika i došao u Pariz. Lutao je od Milana do Rima i Venecije i vraćao se u Pariz. Ponekad mjesecima nije ništa radio i trpio je jake glavobolje, a onda bi ga uhvatila stvaralačka groznica i u jedno bi poslijepodne skladao cijeli čin jedne opere. Stoga je i uspio stvoriti golem operni opus, naravno, različite vrijednosti, ali toliko važan da bi bez njega teško bilo zamisliti pojavu jednog diva – Giuseppea Verdija.

    U doba skladanja Ljubavnog napitka Donizetti proživljava sretne godine. S Vincenzom Bellinijem natjecao se za krunu nasljednika Gioachina Rossinija. Kako je do tada uglavnom skladao za napuljska i rimska kazališta, iako mu je upravo Anna Bolena praizvedena u Milanu, razmaženo i zahtjevno općinstvo glavnoga grada Lombardije smatralo ga je južnjakom, što on, naravno, nije bio. Srce Milana bila je Scala, strast njegovih stanovnika opera, a godišnje se izvodilo nekoliko praizvedaba u nekoliko kazališta i nije bilo baš lako doživjeti priznanje u Milanu. A to je Donizettiju potpuno uspjelo u proljeće 1832., kad je, prema predaji, u dva tjedna skladao remek-djelo komične opere, točnije melodamma giocoso, Ljubavni napitak.

    Jenny Lind kao AdinaUbrzo poslije praizvedbe Ljubavni napitak izveden je 1836. u Londonu, 1837. u Teatro civico u Rijeci i 1838. u New Yorku. Među njegovim najpoznatijim interpretima u 19. stoljeću bili su „švedski slavuj“ Jenny Lind i Talijanka Fanny Persiani, glasoviti talijanski bas francusko-irskog podrijetla Luigi Lablache, bariton Antonio Tamburini i tenor glasovne i scenske elegancije, Don Giovanni Matteo de Candia, poznat jednostavno kao Mario. Godine 1904. Ljubavni napitak izveden je u Metropolitanu sa slavnom Poljakinjom Marcellom Sembrich i Enricom Carusom. Zanimljivo je da je lirski Nemorino bio jedna od najpoznatijih uloga glasovitog dramskog tenora Carusa i posljednja koju je pjevao pred smrt. Slavni interpreti Nemorina poslije njega bili su Tito Schipa, Beniamino Gigli, Giuseppe di Stefano, Nikolaj Gedda i Luciano Pavarotti. Dodajmo da su naši tenori Krunoslav Cigoj i Tomislav Mužek bili izvrsni tumači toga naizgled jednostavnog a toliko privlačnog lika na kojemu se prepoznaje umijeće pjevanja.

    Prva hrvatska izvedba Ljubavnog napitka bila je u Narodnom zemaljskom kazalištu u Zagrebu 19. veljače 1887. u prijevodu Josipa Eugena Tomića. Očito nije imao uspjeha, jer je izveden samo dva puta. Trebalo je proći pola stoljeća do ponovne izvedbe opere 1936. pod ravnanjem Jakova Gotovca u režiji Margarete Froman i scenografiji Marijana Trepšea sa solističkim kvartetom iz snova koji su tvorili: mlada Nada Tončić, omiljeni zagrebački gost, talijanski tenor rodom iz Izmira, Christy Solari, veliki bariton Rudolf Župan, koji će nakon rata nastaviti međunarodnu karijeru, i Marijan Rus, koji je poslije otišao u Bečku državnu operu.
    Tomislav Mužek (Nemorino); HNK Split: Gaetano Donizetti, Ljubavni napitak, dir. Vjekoslav Šutej, red. Krešimir Dolenčić, 2002.
    Sjećamo se vrlo uspjele premijere opere u Zagrebu 19. svibnja 1974. na prekrasnoj sceni Ivana Lackovića-Croate u kostimima Ike Škomrlj pod ravnanjem Mire Belamarića i u njegovoj režiji s uzornim solistima Brankom Beretovac, Krunoslavom Cigojem te Zlatkom Foglarom, Tugomirom Alaupovićem i Gordanom Marić.

    Premijera opere u HNK-u u Splitu 31. listopada 2002. u režiji Krešimira Dolenčića pod ravnanjem Vjekolava Šuteja s Tomislavom Mužekom u ulozi Nemorina također ulazi u odlične realizacije te omiljene opere u Hrvatskoj.
    HNK u Zagrebu: Gaetano Donizetti, Ljubavni napitak, red. i dir. Miro Belamarić, 1974.
    Ansambl Opere HNK-a u Zagrebu priprema premijeru opere 17. veljače u 19 sati. U realizaciji sudjeluju: dirigent Pietro Rizzo, redatelj Cesare Lievi, scenograf Luigi Perego i kostimografkinja Marina Luxardo, a uloge tumače Gorana Biondić, Marija Kuhar Šoša i Ana Zebić – studijska uloga (Adina), Domagoj Dorotić, Stjepan Franetović i Nikša Radovanović (Nemorino), Marko Kalajanović i Matija Meić (Belcore), Ozren Bilušić i Giorgio Surian (Dulcamara) te Monika Cerovčec i Mia Domaćina (Giannetta). 

    © Marija Barbieri, KLASIKA.hr, 28. siječnja 2012.

Piše:

Marija
Barbieri

eseji