Albin Kokeza

(Split, 4. svibnja 1928. – 4. srpnja 2001.)

  • Albin KokezaAlbin Kokeza, jedan od najljepših lirskih baritona koji nikada nije pokazivao sklonosti ka težem dramskom repertoaru pa je tijekom cijele karijere zadržao ljepotu i mekoću tona, rođen je u Splitu 4. svibnja 1928. godine. Pjevanje je počeo učiti 1947. u srednjoj Muzičkoj školi u Splitu kod Petra Markovića-Šilana, a od 1948. bio je član Opere Narodnog kazališta Split. Najprije je nastupao u manjim ulogama kao što je Fiorello u Seviljskom brijaču a od 1951. u većim kao što su Angelotti u Tosci, kojega je pjevao i na nekoliko sljedećih obnova opere, Levi u Nikoli Šubiću Zrinjskom kojega je također pjevao na nekoliko sljedećih obnova (na jednoj obnovi pjevao je Timoleona), Morales u Carmen. I njega je pjevao u nekoliko sljedećih obnova, a nepotpisani autor u dugom članku s naslovom Veliki uspjeh Splitske opere u Slobodnoj Dalmaciji 19. svibnja 1954. između ostalog naglasio je da je „Moralesa muzički vrlo uspješno donio mladi pjevač Albin Kokeza“. Slijedili su mlinar Sima (Gotovac Ero s onoga svijeta) i Belcore (Donizetti Ljubavni napitak). Njegova prva velika uloga koja je ostala u sjećanju je Valentin u Faustu kad je kritičar Slobodne Dalmacije u osvrtu na premijeru i reprizu Gounodove opere 12. prosinca 1953. ustvrdio: „Umjesto [Krunoslava, op. a.] Turkulina koji je zadovoljio radije bismo na premijernoj predstavi u ulozi Valentina vidjeli Albina Kokezu, koji je na prvoj reprizi bio glasovno mnogo bolji.“
    Zlata Butković (Cho-Cho-San), Maja Božin (Suzuki) i Albin Kokeza (Sharpless) – Giacomo Puccini, Madame Butterfly, Narodno kazalište Split, 1959.
    Godine 1957. Kokeza je u repertoar uvrstio Silvija u Pagliaccima, kojega je bio idealan interpret. I njega je pjevao na nekoliko obnova opere, do 1973., i u cijelosti snimio za Radio i Televiziju Zagreb. Za RTZ u cijelosti je snimio i Papagena u Mozartovoj Čarobnoj fruli kojega je također bio sjajan interpret. Opera je izvedena pod ravnanjem Mladena Bašića na Peristilu u Splitu u sklopu Splitskog ljeta 1970. godine.

    Godine 1959. Kokeza je postigao velik uspjeh na obnvi opere Adel i Mara Josipa Hatzea. Glazbeni kritičar Slobodne Dalmacije Ž.[eljko] R.[apanić] napisao je da „treba spomenuti još Albina Kokezu, koji se istakao u III. činu u ulozi pučkog pjesnika Frane“. Dugo godina bio je pojam za taj lik pjesnika i sanjara. Upravo u toj ulozi 1979. proslavio je 30. obljetnicu umjetničkog rada. Rapanić je u Slobodnoj Dalmaciji 6. studenoga 1959, pohvalio i Kokezov nastup u ulozi američkog konzula Sharplessa u Puccinijevoj Madame Butterfly.
    Albin Kokeza (Eneja) i Nada Puttar-Gold (Didona) – Henry Purcell, Didona i Eneja, Splitske ljetne priredbe, Dioklecijanovi podrumi, 1962.
    U kolovozu 1960. u Meštrovićev kaštelet stigla je omiljena Traviata. Violettu je pjevala glasovita slovensko-talijanska sopranistica Ondina Otta-Klasinc, Alfreda ugledni talijanski tenor Alvinio Misciano. Ulogu Germonta, Alfredova oca, odigrao je Albin Kokeza, koji se, prema Željku Rapaniću u Slobodnoj Dalmaciji 9. kolovoza, „pridružio elitnom paru s dosta uspjeha usprkos nedostatku snage glasa, što je nadomještao staloženošću i muzikalnim pjevanjem“. Godine 1961. Kokeza je pjevao i Enrica u Luciji di Lammermoor. To su bile zacijelo dvije njegove pjevački najzahtjevnije zadaće. Sljedeća je bila i pomalo neuobičajena – Eneja u operi Didona i Eneja Henryja Purcella na Spltskim ljetnim priredbama 1962. s Nadom Puttar-Gold u drugoj naslovnoj ulozi. Nastupio je još kao markiz Posa u Verdijevu Don Carlosu.

    Albin Kokeza nastavio je nizati uloge koje su mu, kako se kaže, bile po mjeri pa je bio njihov odličan interpret. Bili su to 1964. Jelecki u Pikovoj dami, 1969. Marcello u La Bohème, 1965. Stanko u Povratku Josipa Hatzea i 1972. Figaro u Seviljskom brijaču, za kojega je 1972. dobio Nagradu Milka Trnina. Još ranije, 1968. pjevao je Ščelkalova u splitsko-zagrebačkoj realizaciji Borisa Godunova u Splitu.

    Programska cedulja izvedbe opere Adel i Mara Josipa Hatzea 4. veljače 1979. u HNK Split na kojoj je Albin Kokeza kao pjesnik Frane slavio 30. godišnjicu umjetničkog radaKokeza je osobito uspješno kreirao likove plemenitih junaka, ali je u njegovu bogatom repertoaru od 67 uloga bio i Bill Hickok u mjuziklu Calamity Jane američko-židovskog skladatelja Sammyja Faina (1902-1989) i Kockar u komornoj operi također američkog skladatelja Halo, vi vani (Hello Out There) Jacka Hamiltona Beesona (1921-2010).

    Doprinos Albina  Kokeze hrvatskom opernom stvaralaštvu bio je znatan. Uz već spomenute uloge pjevao je Ordelafa Mora i Rustichella u operi Marko Polo Ive Tijardovića (1895-1976) i nastupio na dvjema praizvedbama opera Borisa Papandopula Marulova pisan 1970. i Džentlemen lopov 1974. Za RTZ snimio je Intrigala u jednočinki Ljubovnici Dragutina Savina (1915-1996). Pjevao je i Tomu Salea u Tijardovićevoj opereti Splitski akvarel.

    Pjevač ugodna glasa plemenite boje, muzikalan, s istančanim smislom za oblikovanje lika, Albin Kokeza nastupio je u svojoj dugoj karijeri oko 1300 puta. Skroman i omiljen kao čovjek i pjevač umro je 4. srpnja 2001. u svom rodnom Splitu.

    © Marija Barbieri, OPERA.hr, 2018.

Piše:

Marija
Barbieri

portreti